Blog
0   27

Teknologiforståelse i matematiktimerne - forsøget, farerne og filmene

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi har rigtig længe arbejdet med teknologi i matematiktimerne. Nu er det så teknologiforståelse, vi skal i gang med.

Forsøget

Det store forsøgsprojekt for teknologiforståelse i skolen er startet. 46 skoler deltager på landsplan, men alle kan være med. Det er bare om, at komme i gang. Når forsøget er afsluttet om 3 år, bliver der taget stilling til om teknologiforståelse skal fortsætte som selvstændigt fag, eller som del af alle fag. Der er adgang til mål, læseplan og undervisningsvejledning på EMU.dk, som man nok allerede nu skal smugkigge i. Mit favorit verdensmål er 4, kvalitet i undervisning.

Farerne

Der er mange nye begreber og fagligheder i spil, når vi skal i gang med teknologiforståelse i skolen. Vi skal arbejde med iterative designprocesser, konstruerer programmer til løsning af opgaver, genkende og anvende mønstre i strukturering af data og algoritmer og vurdere computersystemers begrænsninger. En stor mundfuld for en helt almindelig dødelig matematiklærer.

Artiklen fortsætter under banneret

Her er to mål, som nok kræver sin matematiklærer. Der skal arbejdes undersøgende og eksperimenterende som sædvanligt, men fagområdet teknologiforståelse er til tider langt væk fra den normale comfort zone

  • Eleven har viden hvordan talsystemer, krypteringsmekanismer og netværksprotokoller har indvirkning på computere og netværks grundlæggende opbygning og virkemåde (vidensmål computersystemer)
  • Eleven kan handle med dømmekraft med digitale teknologier i arbejdet med åbne problemstillinger fra omverdenen (kompetencemål)

Jeg kan være stærkt bekymret for, om lærerne uden massiv efter- og videreuddannelse er i stand til at løfte opgaven nu og om 3 år. Det er fint at det 3-årige udviklingsprojekt tilbyder en form for opkvalificering af de deltagende lærere, men er det tilstrækkeligt? Det tager tid at lære og forstå, hvad teknologiforståelse er, og hvordan vi undervise i det. Der skal mere end mål, læseplan og undervisningsvejledning til. De virker endda til at være skrevet til dem, der allerede kender begreberne og forstår, hvad teknologiforståelse egentlig er. Vi har først teknologiforståelse i skolen, når vi har rigtig mange lærere med på bølgen.

Filmene

Sammen med Mads Remsvig og filmkompagniet.dk har vi produceret en stribe film, der kan bruges til at komme i gang med teknologiforståelse i matematiktimerne. Filmene er ment som en starthjælp. Der er 4 didaktiske film, hvor vi fortæller om teknologiforståelse, og om at arbejde med teknologiforståelse i undervisningen. Så er der film, der viser, hvordan de programmer vi arbejder med fungerer, og endelig er der udarbejdet undervisningsmaterialer for arbejdet med Scratch, TinkerCad og TurtleCoder.

Det er muligt at inddrage teknologiforståelse i matematiktimerne, det er bare om at komme i gang. Det kan blive en stor mundfuld om 3 år, at skulle implementere teknologiforståelse som nyt fag eller som noget i nyt i alle fag. Det gælder om at tyvstarte nu – stille og roligt – se en film og prøv det selv.

Link til film:

http://www.filmkompagniet.dk/#/kodning-for-alle

Link fra UVM:

https://www.emu.dk/sites/default/files/M%C3%A5loversigt%20matematik.pdf

https://www.emu.dk/sites/default/files/Tilf%C3%B8jelse%20til%20l%C3%A6seplan%20i%20matematik.pdf

https://www.emu.dk/sites/default/files/Till%C3%A6g%20til%20undervisningsvejledningen%20i%20matematik.pdf


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.687 andre er allerede tilmeldt