Engelsk
0   8

Etik i sprogfagene: Også et af vores ansvarsområder

Vi har et ansvar for at skabe forståelse for andre kulturers normer, mener formændene for sproglærernes foreninger.

Et pilotstudie om den etiske dannelse i folkeskolen fra december 2018 konkluderer, at undervisning i fremmedsprogene åbner op for etiske tematikker, som er velegnede til at hæve elevernes etiske forståelse op på et mere alment plan. Forskerne mener at det tage sådanne emner op og gøre dem til genstand for fælles drøftelse, kræver en aktiv didaktisk indsats fra lærerens side.

"Dannelsesaspektet og hermed de etiske diskussioner er meget interessant netop nu, hvor der lovgivningsmæssigt er løsnet for den stramme målstyring i forhold til i færdigheds- og vidensmål i fagene - og med øget vægt og fokus på både folkeskolens formålsparagraf og fællesmål for fagene", siger Tine Lund, formand for Tysklærerforeningen for Grundskolen i en kommentar til rapporten.

Artiklen fortsætter under banneret

"Jeg synes faktisk, den etiske diskussion er ret synlig i sprogfagene - men etiske diskussioner kan da med fordel fylde mere", fortsætter hun. "Der er ikke noget så spændende, som når man kan diskutere familiestruktur, rusmidler, miljøproblemer, tro, ungekulturer, idoler og forbilleder, våbenlov, krig og fred, menneskerettigheder og meget, meget mere med eleverne på fremmedsprog. Men hvis diskussionerne skal foregå på fremmedsproget, må eleverne have et fremmedsprog at kunne udtrykke sig påmed først og sprogundervisningen handler meget om at opbygge og udvikle ordforråd og kommunikativ kompetence hos eleverne. Så jeg er enig i at i sprogfagene arbejdes med den kulturelle afstand mellem vores og deres normer - men det kan ikke stå alene. Sprogfagene kan meget mere i den dannelsesdiskussion :-)".

Hun bakkes op af Rita Mogensen, som er formand for Sproglærerforeningen:

"Jeg er enig i med rapportens forfattere i, at der skal diskuteres etiske emner i sprogundervisningen. Som det nævnes i rapporten, har kultur og samfund en stor plads i sprogundervisningen, blandt andet er internationale kontakter er med til at nedbryde fordomme og stereotyper og skabe forståelse for andre kulturer", siger Rita Mogensen til folkeskolen.dk Hun peger også på, at sprogfagenes indhold er etisk dannende for eleverne:

"Det er desuden normalt, at der i sprogundervisningen arbejdes med emner som venskab, at være ung og at være anderledes. Jeg mener, at det er alle fags pligt at tage sig af etiske emner og at de etiske emner allerede har en stor plads i sprogundervisningen, ofte med udgangspunkt i en film eller en tekst".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.513 andre er allerede tilmeldt

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.848 andre er allerede tilmeldt