Etik i sprogfagene: Også et af vores ansvarsområder

Vi har et ansvar for at skabe forståelse for andre kulturers normer, mener formændene for sproglærernes foreninger.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et pilotstudie om den etiske dannelse i folkeskolen fra december 2018 konkluderer, at undervisning i fremmedsprogene åbner op for etiske tematikker, som er velegnede til at hæve elevernes etiske forståelse op på et mere alment plan. Forskerne mener at det tage sådanne emner op og gøre dem til genstand for fælles drøftelse, kræver en aktiv didaktisk indsats fra lærerens side.

Forskere vil have lærere til at diskutere etik med elever 

"Dannelsesaspektet og hermed de etiske diskussioner er meget interessant netop nu, hvor der lovgivningsmæssigt er løsnet for den stramme målstyring i forhold til i færdigheds- og vidensmål i fagene - og med øget vægt og fokus på både folkeskolens formålsparagraf og fællesmål for fagene", siger Tine Lund, formand for Tysklærerforeningen for Grundskolen i en kommentar til rapporten.

"Jeg synes faktisk, den etiske diskussion er ret synlig i sprogfagene - men etiske diskussioner kan da med fordel fylde mere", fortsætter hun. "Der er ikke noget så spændende, som når man kan diskutere familiestruktur, rusmidler, miljøproblemer, tro, ungekulturer, idoler og forbilleder, våbenlov, krig og fred, menneskerettigheder og meget, meget mere med eleverne på fremmedsprog. Men hvis diskussionerne skal foregå på fremmedsproget, må eleverne have et fremmedsprog at kunne udtrykke sig påmed først og sprogundervisningen handler meget om at opbygge og udvikle ordforråd og kommunikativ kompetence hos eleverne. Så jeg er enig i at i sprogfagene arbejdes med den kulturelle afstand mellem vores og deres normer - men det kan ikke stå alene. Sprogfagene kan meget mere i den dannelsesdiskussion :-)".

Hun bakkes op af Rita Mogensen, som er formand for Sproglærerforeningen:

"Jeg er enig i med rapportens forfattere i, at der skal diskuteres etiske emner i sprogundervisningen. Som det nævnes i rapporten, har kultur og samfund en stor plads i sprogundervisningen, blandt andet er internationale kontakter er med til at nedbryde fordomme og stereotyper og skabe forståelse for andre kulturer", siger Rita Mogensen til folkeskolen.dk Hun peger også på, at sprogfagenes indhold er etisk dannende for eleverne:

"Det er desuden normalt, at der i sprogundervisningen arbejdes med emner som venskab, at være ung og at være anderledes. Jeg mener, at det er alle fags pligt at tage sig af etiske emner og at de etiske emner allerede har en stor plads i sprogundervisningen, ofte med udgangspunkt i en film eller en tekst".