Ved diabetes 1 dræber kroppens eget immunforsvar de celler, som producerer insulin, og blodsukkeret skal derfor reguleres med flere daglige insulininjektioner eller med insulinpumpe. Det kan være svært at få blodsukkeret til at ligge rigtigt hele tiden, men ny forskning viser, at det ikke påvirker elevernes præstationer i de nationale test.

Diabetes går ikke ud over skoleresultaterne

Børn med type 1-diabetes og deraf følgende risiko for både for højt og for lavt blodsukker klarer sig i gennemsnit nøjagtig lige så godt i folkeskolen som andre, viser et nyt stort dansk forskningsprojekt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ny vejledning skal hjælpe børn med type 1-diabetes 

Da sundhedsøkonom Niels Skippers datter som fire-årig fik konstateret type 1-diabetes, besluttede han at afdække flere sider af sygdommen. Sidste år fik han og Institut for Økonomi, Aarhus BSS, en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond på godt 4 mio. kroner til et forskningsprojekt, der undersøger, hvordan type 1-diabetes påvirker børn og unge og deres familier og med forskellig socioøkonomisk baggrund. Det første resultat er en undersøgelse af, hvordan børn med diabetes klarer sig i skolen, som altså viser, at sygdommen ikke påvirker præstationerne.

Forståelse og druesukker - lærerens rolle når flere elever får diabetes 

"Det er i hvert fald et positivt resultat og måske også lidt overraskende. Det har nok været antagelsen, at de følgevirkninger, som både for højt og for lavt blodsukker kan medføre, også påvirker børns kognitive færdigheder og indlæring", siger Niels Skipper i en pressemeddelelse om det hidtil største studie af området.

Forskerne har set på mere end 630.000 danske elevers resultater i  de nationale test i matematik og læsning. Godt 2.000 af eleverne var diagnosticeret med type 1-diabetes, og sammenligningen viser, at de klarer sig gennemsnitligt lige så godt som deres klassekammerater,  både når man tager og ikke tager hensyn til socioøkonomiske forskelle. Undersøgelsen er offentliggjort i det anerkendte amerikanske lægetidsskrift JAMA (Journal of the American Medical Association).

Med nålen i tasken