Blog
0   7

Det vi aldrig nåede

Abonner på nyt om Folkeskolens musikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi kender alle til den forfængelige faglige stoltheds ambition om at skabe det ypperste, om det så er den perfekte bryllupskage, det perfekte møbel eller, i dette tilfælde, den perfekte undervisning.

Først lidt udstrækning. Dernæst noget opvarming og stemmetræning. Eventuelt en kropsremse eller to for ligesom at få hjulene i sving. Måske lidt hørelære for at få intonationen i skabet. Så skal vi for alvor i gang med sangene, nye som gamle, engelske som danske. Gerne en pustepause, hvor ungerne per automatik springer ud i den friske luft, og næsten ikke er til at hive ind igen. Så en lille lyttestund for ligesom at komme ned i gear igen. Måske med et lille drys sammenspil og et par røverhistorier fra det (u)virkelige liv.

Er det den ideelle musiktime? Ja!

Er det realiteterne? Nej! Desværre langtfra ...  

Samme sang  

Artiklen fortsætter under banneret

Vi kender alle til den forfængelige faglige stoltheds ambition om at skabe det ypperste, om det så er den perfekte bryllupskage, det perfekte møbel eller, i dette tilfælde, den perfekte undervisning. Det indbefatter, at der ikke skal bruges tid på irettesættelser, underforstået information og andet tidsspilde. Lyder det bekendt?

Hvem der bare kunne komme til sagen med det samme. Hvad ville der ikke komme ud af det af kloge børn og mindre stressede voksne. Men sådan spiller det ikke i den virkelige verden. Som selvudnævnt kaospilot er det en del af jobbeskrivelsen, at vi ved, at vi ingenting ved om, hvad der venter om næste hjørne. Hvis vi så bare kunne nå halvdelen af den forberedte undervisning.  

Status

Hvorfor gør vi alligevel som vi gør? Det kan være et Sisyfos-arbejde. Måske fordi vi lever for de små glimt af succes og håb i børnenes øjne snarere end for det store konstante overblik, hvor alt er hundrede procent forudsigeligt. Vi ville kede os ihjel, hvis alt var pakket og klart til hver eneste lektion, ikke?

Børnenes skolegang er lige dele dannelse og uddannelse. Som pædagogisk anlagte mennesker skal vi nok komme første del i møde, men anden del måtte godt komme mere i højsædet i hele tanken bag det at gå i skole. Der skal to til en tango: et anerkendende samfund og så en lærer, der gerne vil skabe den bedste udgave af fremtidens borger. Det er da ikke for meget forlangt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.225 andre er allerede tilmeldt