Blog
0   2

Hvem stemte du på?- Et tilbageblik på Skolevalg 2019

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Skolevalg 2019 er nu veloverstået, og man kan se tilbage på et forløb, der for alvor bragte elevernes holdninger i spil.

Vores niendeklasser kunne ikke deltage i skolevalg, da det faldt lige oven i vores projektopgave. Det forhindrede imidlertid ikke valgkoordinatorerne fra Gentofte Kommune i at køre en valgbus i stilling i vores skolegård, så niendeklasserne kunne stemme alligevel. Inden da havde vi forberedt dem gennem arbejde med de ikke mindre end 20 mærkesager fra skolevalg.dk. Dette tiltag siger lidt om, at man også fra kommunal side tog dette valg meget seriøst og var fast besluttet på, at give alle klasser mulighed for at stemme.

Da jeg fik opgaven som valgansvarlig på skolen, var jeg noget loren ved opgaven. Jeg lagde ikke skjul på, at vi havde rigeligt at nå i forvejen, og at jeg syntes, at valget lå uheldigt. Jeg ændrede holdning. Det blev ret hurtigt klart, at udover at valget med hjemmeside og undervisningsforløb fremstod virkelig godt tilrettelagt, så var der også mulighed for at bringe min egen undervisning helt frem til virkeligheden uden for skolen.

Fra aktiv dødshjælp til dieselbiler

I Gentofte valgte man at arrangere vælgermøde for ottende- og niendeklasser i Kildeskovshallen, hvor en række ungdomspolitikere var mødt op til debat. Man havde valgt tre mærkesager fra undervisningsforløbet omhandlende hårdere straffe for vold og overgreb, legalisering af aktiv dødshjælp i Danmark og udfasning af salg af benzin- og dieselbiler.

Artiklen fortsætter under banneret

Bilerne har ikke været en del af min undervisning, men straf, retfærdighed, etik og aktiv dødshjælp har i den grad været op dagsordenen, og derfor erfarede eleverne, at de områder, de kendte til ikke bare var undervisningsstof i skolen, men faktisk var noget, der til stadighed diskuteres udenfor skolen, og som er emner, der optager de politiske partier. Det var et fint krydderi, som kan tages med i tilfældet af prøver i et kulturfag til sommer.

I år 2021 er vi klar på skolen. Jeg vil gerne være med hele vejen, for jeg synes valget er vigtigt. Det er stadig de unge vælgere, der har den laveste valgdeltagelse ved de seneste valg, og det skal vi være med til at lave om. De unge mennesker skal have lyst til indflydelse.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.650 andre er allerede tilmeldt