Blog
4   11

ILLUMineret blind vinkel

Abonner på nyt om Jens Raahauge i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I den fine bestræbelse på at gå fra læringsstyring til undervisningskunst ignorerer Thomas Illum Hansen et fundamentalt problem.

Thomas Illum Hansen plæderer godt og velbegrundet for, at vi skal flytte os fra læringsstyring til undervisningskunst. Men han overser efter min opfattelse, at lærere, der fortsat er bundet op på en ensidig kompetencetænkning med afsæt i centralt fastsatte læringsmål, aldrig vil få den professionelle fortolkningsfrihed, der er kunstens afsæt. 

Undervisningskunst forudsætter et afsæt i formål, der omsættes til undervisningsmål. Ud af dette springer læring OG dannelse.

At operere med undervisningskunst på basis af læringsmål svarer til at reducere billedkunst til at male inden for stregerne.     

Det er dette uafklarede forhold, der ILLUMineres i Thomas Illum Hansens indlæg, der - mildt sagt - er alt for venligt over for skolereformens kompetencegrundlag.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.243 andre er allerede tilmeldt