Blog
0   4

Inklusion, IT og sprogundervisning

Abonner på nyt om Marshall i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det er en innovativ øvelse i faglig-pædagogisk kreativitet, at undervise i dagens folkeskole.

Folkeskolen er samfundets smeltedigel, lidt ligesom New York er det i USA. Alle slags mennesker og baggrunde mødes og blandes. Nogle elever flyder ovenpå, andre synker, størsteparten klarer sig og flyder med strømmen. Det er mit job som lærer at undervise og give eleverne de bedste muligheder i samfundet.

Det gør jeg med stor jobglæde, da jeg oplever at gøre en forskel.

Når man underviser en almindelig overbygningsklasse i dagens folkeskole, så har man en blanding af elever, som på mange måder repræsenterer et meget bredt spektrum af menneskets forhold.

Der kan være autister, med og uden diagnose, ordblinde, misbrugte, misbrugere, angstramte, almindelige kernefamiliebørn, skilsmissebørn, intelligente og uintelligente. Dertil kan eleverne have forskellig etnicitet og enhver tænkelig kombination af personlige forhold og værdier med ind i klasserummet. 

Artiklen fortsætter under banneret

Det er min oplevelse af inklusion i folkeskolen. Det arbejder jeg hårdt på at få til at virke i klasserummet.

Jeg vil for en nemheds skyld vælge at fokusere på ordblinde og engelsk i mit eksempel.

Min klasse har lige fået nye computere. Det er ikke PC'er. Det er Chromebooks. Fint nok. De er nye. De virker relativt hurtigt og kræver åbenbart ikke meget service.

Det betyder ingen CD-ord. Nå men, så skal de bare have Intowords eller Appwriter. Ordblinde har det ret træls i engelsk, da engelsk ikke er særligt lydret, så oplæsning er nødvendigt.

OK!

Hvem fortæller eleverne, hvordan det virker?

IT-vejlederen, åbner for det i Chromes butik og har styr på licensen.

Læsevejlederen synes noget om programmets kvaliteter og giver eleverne et kort kursus. 

Så kører undervisningen.

Eleverne spørger engelsklæreren, hvorfor den PDF, der ligger i Min Uddannelse, ikke kan læses op.  Den er OCR-scannet, så der burde ikke være noget problem. Det kunne også være tekster fra afgangsprøverne og mange andre

Engelsklæreren ved det ikke. Han har nemlig ikke programmet og er ikke erfaren bruger af programmet, som er licensbegrænset. 

Nu er der desværre ikke nogen hotline til skolens læsevejleder, som man kan ringe til i 8. lektion torsdag eftermiddag, så med mindre de 20 andre elever kan være helt stille og i øvrigt ikke have brug for hjælp, så bliver teksten i engelsk ikke læst op lige foreløbigt. 

Hvis vi skal have alle vores teknologiske muligheder til at udleve deres potentiale, til at løfte skolens mangfoldighed, til et højere kundskabsniveau, så er det nok en ide at opkvalificere alle lærere. Det er ikke nok med flere læsevejledere. Alle engelsklærere skal kunne læsevejlede ordblinde elever.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.466 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.689 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.936 andre er allerede tilmeldt