Blog
3   32

Om håndværk og åndværk

Abonner på nyt om Katja Gottlieb i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I virkeligheden burde de praktisk-musiske fag fylde nøjagtig lige så meget på skemaet som skolens øvrige fag.

-Hvad har du lavet i skolen i dag? spørger den håbefulde mor, da lyden af den 14-åriges skoletaske, der med et tungt klask rammer gulvet i entreen, høres sidst på eftermiddagen. 

-Ikk’ noget, lyder det rutinemæssige svar i samme nu som cykelhjelmen ryger samme vej. Nu er han en mand af få ord, og jeg ved udmærket godt, at han har lavet et eller andet i skolen i dag. Ikk’ noget betyder sædvanligvis noget i retning af det kan jeg ikke huske, har vi noget kakaomælk? og mens han har hele overkroppen inde i køleskabet, forsøger jeg mig ud i at repetere dagen på baggrund af intras sparsomme oplysninger. 

-Der stod, du skulle have uddannelsesvejledning... fisker jeg. Han skovler fire spiseskefulde kakaopulver i en kop og topper med en sjat mælk. Så hiver han en skål madrester fra i går ud af køleskabet. 

-Nej, siger han bare... 

Artiklen fortsætter under banneret

-Hvad nej? 

-Nej... Vi har ikke haft uddannelsesvejledning. Vi har erhvervsuddannelsesvejledning. De kalder det bare uddannelsesvejledning. Hver gang man spørger, hvordan man kan blive ingeniør eller arkitekt eller noget som helst, så siger de, at man bare kan ta’ en erhvervsuddannelse. Han griner og skovler en mundfuld kold pasta med kødsovs indenbords. 

-Jeg skal op og spille... Han stikker en halv pakke chokoladekiks i lommen, mens han tror, jeg ikke ser det.  Og så forsvinder han. Ud af køkkenet og op på sit værelse. Audiensen er slut.

Hatten af for uu-vejlederen, der kæmper en noget ulige kamp. I mange år troede jeg faktisk, at knægten skulle have en erhvervsuddannelse. Drengen, der altid ønskede sig gaffatape i fødselsdagsgave, og i en alder af syv byggede en elektromagnetisk kran af en juicekarton, gamle ledninger og batterier. Drengen, der beklageligvis kan opskriften på krudt og har haft sin egen økse, siden han var ganske lille. Nu går han i ottende klasse, og synes ikke længere, erhvervsuddannelse lyder som en mulighed. Luften gik ud af ballonen omtrent samtidig med, at de praktisk-musiske fag forsvandt ud af en udsultet skolehverdag, hvor ikke bare ånd, men også hånd er ramt af politiske visioner om, hvad fremtidens arbejdsmarked har brug for. Og bizart nok er de praktisk-musiske fag nærmest svundet ind til det rene ingenting, mens der bliver skreget på fremtidige håndværkere og innovation. I virkeligheden, og af mange forskellige årsager, burde de praktisk-musiskfag fylde ligeså meget på skemaet som skolens øvrige fag. Det håber jeg, man huske på Christiansborg i disse timer. Men jeg håber også, man husker, at god og varieret undervisning kræver, at lærerne får tid og rum til at skabe. Og ikke mindst midler. Man kan meget med kasserede mælkekartoner og papirklips, men alligevel...

Heldigvis er skrammelgutten i mødet med en lærer, der kan tænde andet end bunsenbrændere, ramt af fysik-kemiens forunderligheder. Skidt pyt med, at der er cementpletter på tøjet ind i mellem, og der var vist også noget med noget knaldgas i sidste uge, som jeg ikke helt fik fat i hvad var. Men i fremtiden kan man måske drive bilmotorer på det, sagde han. Det vil jeg så vælge at tro på.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.426 andre er allerede tilmeldt

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
111 andre er allerede tilmeldt

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.215 andre er allerede tilmeldt

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.236 andre er allerede tilmeldt

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.937 andre er allerede tilmeldt