Blog
0   3

Inklusion og åben skole

Abonner på nyt om Nationalt netværk af skoletjenester i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Den seneste debat vidner om, at inklusion stadig fylder meget hos mange. Jeg har ingen forestilling om, at det er let. Tværtimod. Alligevel reagerer jeg, spidser ører, når jeg hører lærere og skoleleder udtale, at en af årsagerne til, at lærerne føler sig udfordret i forhold til den åben skole, og i mange tilfælde så hellere bliver hjemme, er på grund af deres inklusionselever.

Velvidende at det måske først og fremmest er et spørgsmål om at organisere tilstrækkeligt personale til at tage på tur, så står det i skarp kontrast til, hvad der er undersøgt og dokumenteret flere steder – at netop de eksterne læringsmiljøer har noget at byde på for disse elever. 

Det er ikke det at bevæge sig uden for skolens område, der i sig selv skaber et godt læringsmiljø for børn med særlige behov. Det kan faktisk resultere i en ret kedelig og dårlig oplevelse for alle parter. Et besøg i et eksternt læringsmiljø kræver planlægning -  og planlægning.

En række museer på tværs af Danmark producerede tilbage i 2016 en best practice guide på baggrund af deres erfaringer med at modtage elever med særlige behov. De taler om de tre F’er: Forberedelse, forudsigelighed og fokus. Det handler om, at eleverne ved, hvad der skal ske og hvor det ska ske, hvem de skal møde, hvad de skal lave osv. På stedet skal eleverne opleve, at der en plan, en logisk rækkefølge, et fokus, som de kan træde ind i, men også træde ud af, hvis det bliver for meget.

Jeg har endnu ikke mødt nogen formidlere på et museum eller i andet eksternt læringsmiljø, der ikke vil gå i dialog med lærerne om at planlægge et forløb ud fra de tre F’er. Mange eksterne læringsmiljøer tilbyder tilmed at komme ud på skolerne og møde eleverne før et besøg. Andre har mulighed for at sende billeder, videoklip forud. Hvis man spørger dem.

Artiklen fortsætter under banneret

Er du usikker på, om dit besøgssted er gearet til at modtage din klasse, så send evt. best practice publikationen med anbefalinger til dit besøgssted, gå i dialog med formidleren og aftal en rollefordeling, lav en plan B og skab udveje og alternative aktiviteter for de mest udfordrede eller kontakt den nærmeste regionale koordinator i Nationalt netværk af skoletjenester og bed om rådgivning.

  • Museumsundervisning for børn med særlige behov – en best practice publikation (Anbefalinger s. 25) HER
  • Henvisning til en tidligere artikel fra Folkeskolen 5.5.15 ”Historiske miljøer motiverer elever med adhd og autisme” HER 
  • Kontaktoplysninger til regionale koordinatorer i Nationalt netværk af skoletjenester HER

Billedtekst: Klassebesøg i Jernalderlandsbyen Odins Odense, dec 2018. Der skal smedes, mens jernet er varmt!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.532 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.544 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.690 andre er allerede tilmeldt

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.273 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.687 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.447 andre er allerede tilmeldt