Debat

Hjælp til motivation af alle elever

Motiverende Interview kan bruges til mange ting i en skolekontekst - bl.a. adfærdsændringer, konflikthåndtering og forebyggelse og reduktion af mobning. To erfarne undervisere i MI giver deres bud på, hvad MI kan bruges til i folkeskolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Prøv at tænke tilbage på episoder, hvor du i din professionelle (eller private) kommunikation, måske kunne have gjort det lidt anderledes – måske lidt bedre: Telefonsamtalen med forælderen, der var oppe i det røde felt, og hvor du ikke helt lykkedes med at få ham ned igen (måske snarere tværtimod); Den stille pige, som du kom til at overdænge med gode råd om hvordan hun kunne få flere venner, selvom du egentlig godt kunne se, at hun kun nikkede af høflighed; Slåskampen imellem to 12-årige drenge, der blev ”løst” ved at ham du ved normalt er bøllen, fik skylden placeret på sine skuldre, og aldrig rigtig blev hørt omkring hans bevæggrunde og fik mulighed for at italesætte sine ønsker om at ændre sig; eller den skæld ud du gav til enkelte elever eller grupper af elever, og som blev givet i afmagt, selvom du godt ved, at skæld ud jo bare ikke virker.

Vi kan alle tænke tilbage på sådanne episoder, hvor vi kunne have gjort det bedre, men enten havde vi ikke overskuddet, tiden eller færdighederne til det. Metoden Motiverende Interview (MI) kan hjælpe med at give færdighederne. Og med færdighederne kan overskuddet også følge med. I forhold til tidsfaktoren, så lærer man med MI at ”skynde sig langsomt” – eller sagt som Monty Roberts (den kendte hestehvisker): ”Act like I’ve got alle day, and it will take 15 minutes. Act like I’ve only got 15 minutes, and it will take all day”. MI kan således ende med at spare dig tid.

De færdigheder og det menneskesyn, der følger med MI, kan have multiple anvendelsesmuligheder for pædagoger, lærere og administratorer, der arbejder i en skolekontekst. Her er nogle eksempler:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

  • Adfærdsændringer. MI hjælper dig til at gøre de ting der virker og ligeså vigtigt, lade være med at gøre de ting, der ikke virker, når du skal støtte elever og andre i små og store adfærdsændrende processer. Ved at bruge MI støttes elevens egen indre motivation til forandring
  • Informationsgivning. MI hjælper dig til at sikre, at de informationer og råd du giver, bliver gjort på en måde så eleven tager dem til sig og at de bliver praktisk anvendelige i elevens liv
  • Konflikthåndtering. MI er et fantastisk værktøj til at nedtrappe konflikter – det være sig med elever, forældre eller andre samarbejdspartnere, hvor bølgerne nogle gange går højt
  • Mobning. MI kan enten anvendes alene eller sammen med andre metoder, der arbejder med mobning, og kan medvirke til at forebygge mobning og til at reducere mobberi, der allerede finder sted

I MI lægges der vægt på det, der betegnes som MI ånden: at du møder alle mennesker med accept, medfølelse, respekt og empati og at du arbejder på at frembringe deres indre motivation til forandring. MI-brugeren bliver hjulpet på vej af forskellige MI færdigheder, hvor et begreb som refleksioner, er et af de vigtigste. Refleksioner er i MI-sprog konstante udsagn, som MI-brugeren kommer med undervejs i en samtale, der enten gentager dele af det eleven lige har sagt, eller reflekterer det som MI-brugeren tror at eleven føler, tænker eller oplever på et givent tidspunkt. MI færdighederne kombineret med at møde eleven med MI-ånden er en effektiv tilgang, der giver pædagoger og lærere relationskompetence til at takle selv de sværeste konfliktsituationer og til at støtte alle elever i en adfærdsændrende proces.

De (dårlige) gode råd

Pædagoger og lærere sidder med en specialiseret ekspertviden om hvordan elevens liv kan blive bedre – hvordan de kan møde til tiden, hvordan de kan få flere venner, hvordan de kan få læst deres lektier, hvordan de kan komme i god form… Listen kan fortsætte i det uendelige. En problemstilling er dog, at adfærdsændringer og gode relationer stort set aldrig vokser ud af at eksperter fortæller en elev hvordan vedkommende skal leve sit liv – faktisk har denne ”gode råd”s taktik ofte en modsatrettet effekt – både på relation og på ønske om at ændre adfærd.

Med MI forsøges det at aflære tendensen til at give gode råd, og at tillære, at man i højere grad får spurgt ind til elevens ønsker, håb og drømme for fremtiden og får frembragt elevens egne forslag til hvordan ændringer på vej hen i mod disse drømme kan se ud. Gode råd og andre informationer kan, hvis de ses som meget vigtige for eleven, gives ved først at spørge om lov (”er det okay hvis jeg fortæller dig lidt om….”) og ved at elevens syn på rådet/den nye information hele tiden inddrages.

For mange virker ovenstående som en rigtig god opskrift til at få eleven inddraget i egne adfærdsændringer – og samtidig rigtig svært at implementere i sin praksis.

Den vanskelige implementeringsproces

Hvis man spørger os, så er MI den bedste tilgang til utroligt mange ting – kommunikation, relationskompetencer, adfærdsændringer osv. Metoden bygger på en stærk humanistisk tradition og samtidig er den meget forskningsbaseret – det er en god kombination! Men man skal også være klar over, at det at lære MI er en proces, der tager tid og kræver ressourcer (lige som de fleste andre adfærdsændringer). Man skal både tillære sig nye ting OG man skal aflære nogle gamle vaner – det tager tid og masser af øvelse. I sidste ende er det dog det hele værd!

Af Sine Møller, psykolog og specialkonsulent og Peter Brolund, socialrådgiver og indehaver af MI center.

Hvis du vil vide mere om MI, så gå ind på MIcenter.dk eller skriv til Sine (sine@micenter.dk) eller Peter (peter@micenter.dk).