Blog
2   61

Fire anbefalinger til en ny læreruddannelse

Abonner på nyt om Litteratur, lærdom og læreruddannelse i dit personlige nyhedsbrev.


Som underviser på læreruddannelsen i mange år vil jeg (helt uden at benytte mig af konsulentydelser) gerne give mit bud på, hvordan læreruddannelsen kvalificeres i såvel indhold som form.

Kvalitet og relevans i læreruddannelsen, Ekspertgruppens evaluering af uddannelsen fra 2013

Som underviser på læreruddannelsen i mange år vil  jeg (helt uden at benytte mig af konsulentydelser) gerne give mit bud på, hvordan læreruddannelsen kvalificeres i såvel indhold som form.

Artiklen fortsætter under banneret

Ekspertgruppen har givet 19 bud på noget, der kan gøre læreruddannelsen bedre. Jeg er helt enig i, at meget kan blive bedre, men med erfaringen fra de seneste syv (7) læreruddannelser (som studerende eller som underviser) så kan jeg snildt skærpe anbefalingerne og gøre det i meget færre punkter. Fire punkter må være nok:

Mere undervisning i faget i længere (og stabile) sammenhænge. Studerende skal have flere timers undervisning i deres undervisningsfag. Og de skal have denne undervisning i længere sammenhænge og over flere år. Modulopbygningen har gjort alt til et afkrydsningsskema, hvor sammenhænge bliver ligegyldige, og hvor progression er en by på Lolland. Det koster penge at give mere undervisning. Selvfølgelig. Men man får ikke en Montanareol, hvis man køber ind i Ikea.

Mere fokus på ”den almene lærerprofessionskompetence”. Sammenhængen, fællesskabet, alt det, der ligger ”mellem fag, pædagogik og kantine” skal styrkes. Eleverne i folkeskolen lærer noget af hele kulturen på skolen. Lærerstuderende må have indføring i alt det, der holder skolens hverdag sammen: Fællesforløb, temauger, morgensang, musical, fester og frikvarter. Derfor skal undervisere og ledelse på læreruddannelsen bidrage til andet og mere, end hvad der foregår i eget faglige område. Det koster også.

Mere samarbejde mellem skole og læreruddannelse. Studerende skal løbende have et samarbejde med en klasse, en skole og en lærer på skolen. Der skal være et ”laboratorium” for lærerstuderende på skolen, hvor de kan få lov at afprøve alt fra klasseledelse til klassikerlæsning. ”Klassepraktik” kan man kalde det. Det koster jo tid og tilstedeværelse af undervisere fra læreruddannelsen og fra skolens lærere. Naturligvis.

Mere selvvalgt arbejde med større (og mere praksisnære) projekter i læreruddannelsen. Bacheloropgaverne er teoretiske, og tak for det. Det er godt at kunne tilegne sig teorien og forholde den til praksis. Men der skal være langt større mulighed for store faglige fordybelsesopgaver, der til slut afleveres og bedømmes til en eksamen med eksterne censorer og god tid til bedømmelsen. Det koster.

Det var de fire anbefalinger, jeg vil give. De er ikke så forskellige fra Ekspertgruppens anbefalinger, som man måske kunne tro. Jeg har blot (til forskel fra Ekspertgruppen) klart tilkendegivet, at det koster penge at gøre Læreruddannelsen bedre.

De nuværende studerende er (igen: jeg har blot mine nitten års erfaring fra læreruddannelsen at bygge på) flittigere, end de var for femten år siden. De er stræbsomme, seriøse og sjove i en passende blanding. De møder til undervisningen, og de er virkelig gode til at samarbejde om alle opgaver.

Når vi nu tilbyder dem en moduliseret tag-selv-butik af fag og pædagogik, der formidles med alt for få resurser, så synes jeg, at de gør sig umage for at få det bedste ud af det.

P.S: Frafaldet, der ofte bringes i spil som værende alt for stort, tænker jeg er et tegn på, at der er 30%, der ikke magtede opgaven som lærerstuderende. Derfor kan det ikke undre, at de fleste af de vedholdende studerende består moduler og prøver. Det er ganske vanskeligt at blive en god lærer. Det ved man først, når man har været i praktik, været til eksamen og når man har lidt rutine i uddannelsen.

Bodil Christensen

Læreruddannelsen i Aalborg

Møllegårdsvej 1 Horne

9850 Hirtshals

P.S: Her er de 19 punkter fra Ekspertgruppen i en sammenfatning fra folkeskolen.dk

1. Kontinuerligt og systematisk fokus på motivation

2. Systematik i forhold til samarbejdet mellem undervisere

3. En modulstruktur, som i højere grad understøtter uddannelsens formål

4. Stærkere fokus på god, krævende og ambitiøs undervisning

5. Fokus på relationer og det gensidigt forpligtende undervisningsfællesskab

6. Kritisk vurdering af mål for læringsudbytte

7. Højere ambitioner for anvendelse af primærlitteratur i undervisningen

8. Behov for at se nærmere på organisering af modulgodkendelserne

9. Behov for højere krav og større konsekvens i forbindelse med modulgodkendelsen

10. Behov for et nyt blik på praktikprøverne

11. Behov for integration af forsknings- og udviklingsviden i hele uddannelsen

12. Fokus på kvalitet og relevans af forsknings- og udviklingsaktiviteter

13. Styrket sammenhæng mellem efter- og videreuddannelsesaktiviteter og grunduddannelsen

14. Fokus på at styrke samarbejde mellem lærerens grundfaglighed og undervisningsfagene

15. Almen dannelse skal i højere grad "gennemsyre hele uddannelsen"

16. Der er fortsat et uudnyttet potentiale i brugen af partnerskabsaftaler og andre formelle aftaler mellem professionshøjskolerne og skolerne

17. Fokus på kvalificering af praksissamarbejdet

18. Behov for at styrke overgangen mellem læreruddannelsen og arbejdslivet

19. Mere og bedre viden om tværprofessionelt samarbejde i skolen


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.220 andre er allerede tilmeldt