Fingrene væk

EU burde afholde sig fra at lave propaganda

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et eksempel på, hvordan EU forsøger at overbevise børn, er tegneserien 'Krigen om Jordbærisen', som handler om tre børn, der en dag bliver suget tilbage i tiden.

Børnebogsforfatter Irene Petersen synes ikke, at den egner sig til et dansk publikum. Hun er medlem af fagudvalget under Kulturens Børn, der fungerer som rådgivende institution for Kulturministeriet.

'Den tegneserie var i hvert fald aldrig blevet anbefalet af os', siger hun.

'Jeg mener, at Unionen skal holde fingrene væk fra børnene. EU burde stole nok på sit eget budskab til ikke at lave propaganda'.

Torben Weinreich, professor i børnelitteratur på Danmarks Lærerhøjskole, er overrasket.

'Budskabet i tegneserien bliver banket igennem hårdt og tydeligt, der er ikke plads til, at børnene tænker selvstændigt, og heller ikke plads til nuancer. Faktisk minder den mig om børnebøgerne fra 70'erne. De skulle også have et bestemt budskab ud', siger han.bb

Kaptajn Euro - en ny supermand

Kaptajn Euro hedder en ny EU-støttet Internet-helt med egen hjemmeside.

Ifølge den er han en 'superhelt, symbolet for europæisk enhed og dets demokratiske værdier. Han er Europas beskytter, der holder fast ved retfærdigheden, som fremmer freden og er en global budbringer af goodwill'.

Kaptajn Euro er skabt af reklamefirmaet Twelve Stars i England og støttes økonomisk af EU i begyndelsen. Twelve Stars har tidligere lavet reklamefremstød for mærkevarer som cigaretmærket Philip Morris og ølfabrikanten Heineken og nu altså også for EU-Kommissionen. Ifølge hjemmesiden 'vil Kaptajn Euro og Twelve Stars spille en afgørende rolle i opbygningen af en europæisk identitet, når Euro-valutaen bliver en realitet den 1. januar 2002'.

Powered by Labrador CMS