Uskolet

Sådan bliver du en mere klimavenlig og bæredygtig lærer i 2019

Efter at geo-lærerne har kæftet op om det i årtier, og bio-lærerne registrerer den ene art uddø efter den anden, ser det ud til, at kloden nu er havnet i så katastrofalt alarmerende en tilstand, at vi andre også så småt kan se alvoren.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overvej, om det virkelig er strengt nødvendigt hver dag at tage flyveren på arbejde.

Sørg for at slukke for vandhanen, når du retter fysikrapporter.

Anvend udelukkende analoge læringsplatforme.

Indfør mindst en dag om ugen, hvor du ikke spiser røde bøffer til frokost.

Tag en pose med hjemmefra, når du skal transportere kuglepenne og post-it-blokke hjem fra din arbejdsplads.

Skru ned for lærerbandet.

Tal lokalt. Benyt så vidt muligt kun ord af dansk oprindelse. Begræns undervisning i sprog fra andre lande.

Lås og forsegl kemilokalet.

Genbrug undervisningsforløb. Genbrug undskyldninger for at genbruge undervisningsforløb.

Drop det resursekrævende smartboard. Prøv i stedet de såkaldte »tavler«, som du effektivt og bæredygtigt kan benytte til kommunikation ved hjælp af naturmaterialet kridt.

Undervis kun økologiske, miljøcertificerede Fairtrade-elever med energimærke A.

Gør en indsats for at fremme biodiversiteten på din skole. Bare ikke rør planterne i vindueskarmene på lærerværelset; det er samf-lærernes hamp.

Vær opmærksom på at lukke helt ned, når du sætter dig til rette for at høre elevernes fremlæggelser om FN's verdensmål. Mange er kun på standby.

Når du smider elever ud - brug lige et par minutter på at sortere.

Forbered alle dine klasser på, at verden snart går under. På generationens vegne er det på sin plads med et: undskyld.

Uskolet er Folkeskolens bagside med satire, som ikke umiddelbart går meget op i fakta. Skulle enkelte navne, hændelser eller undervisningsministre alligevel føles bekendte, er man velkommen til at tro, hvad man vil.