Blog
0   32

Hvordan går det med sproget i matematik?

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Sproget er nøglen til at forstå et fag.

Jeg talte med en fransklærer, der skulle på ferie til Frankrig. Og jeg stod med mine ringe franskkundskaber og tænkte, at det måtte være fantastisk at være i Frankrig og bare kunne mestre sproget. Svaret tydeliggjorde, at sådan hang det ikke sammen. Når man er fransklærer, taler man et meget enkelt sprog, for det er det, som eleverne forstår – man taler en slags skolefransk.

Jeg tænker så videre, og tænker på det sprog som jeg taler i matematiktimerne. Hvor præcis er det egentligt, at jeg udtrykker mig, når jeg skal undervise eleverne. Min sprog bliver også mere og mere skolematematisk, og dermed mere upræcist. Jeg holder fast i begreberne, men forklaringen af disse bliver i høj grad tilpasset eleverne. Jeg forsøger altid at lave sammenligninger med virkeligheden. Hvordan sikrer jeg mig så, at mit sprog i matematiktimerne er i orden? Der er brug for at tale matematikundervisning på fagteammøder sammen med andre matematiklærere med fokus på sproget. Lektionsstudier i miniformat, hvor man fokuserer på sproget er måske en vej frem.

Og så må matematikvejlederne agere sprogets vogter i matematikundervisningen og i dagligdagen på skolen.

Skriftsproget

Artiklen fortsætter under banneret

Fokus på skriftlig og mundtlig kommunikation kan helt sikkert øge elevernes læring i matematik. Jeg anvender ofte en Padlet, hvor eleverne før vi starter på et nyt emne skriver i Padletten, hvad de allerede ved og kan. Undervejs følger vi så op og eleverne skriver videre om hvad de har lært, forstået og undrer sig over. På den måde kommer der fokus fra elevernes side på begreber og de sætter ord på deres viden. Jeg oplever, at eleverne kan skrive sig til læring.

Det er svært for nogle af eleverne at formulere sig i opgavebesvarelser, og det kræver at jeg kommenterer grundigt på deres besvarelser, så de bliver mere bevidste om at få et godt skriftsprog i opgaveløsningen. Men det kræver også, at vi tager sproget i opgavebesvarelsen op i den daglige undervisning.

Hvordan formulerer man et svar på et spørgsmål?

Hvordan starter man sætningen?

Får man svaret på det, der blev spurgt om?

 

Sproget, både det skriftlige og mundtlige, er nøglen til faget

Vil du vide mere?

Hvis du er mere nysgerrig på sproglig udvikling i matematik, afholder DMN – Danmarks Matematikvejleder Netværk region hovedstaden konference d.31.1.2019 på Campus Carlsberg

Link: ucc.dk/videreuddannelse/regional-matematikvejlederdag

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.681 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om matematik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for matematik?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.