Blog
0   2

De er selv ude om det

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


I øjeblikket er velfærdsstaten på dagsordenen i min undervisning i samfundsfag i niende klasse. Her gives en anbefaling til et tema om nogle samfundets udsatte, der har brug for hjælp. Hvis de altså fortjener det.

Rigtig godt nytår til jer her på bloggen.

Forløbet ”Diabetes i krop og samfund” findes på DR Skole, og tager udgangspunkt i seks cases i form af videoklip på to- tre minutter fra programmet U- Turn med seks helt almindelige danskere, der har det til fælles, at de lider af diabetes 2. En sygdom, der kraftigt påvirker dem og deres familier.

Artiklen fortsætter under banneret

Eleverne skal vælge hvem, der har mest brug for hjælp, hvorfor og hvor hjælpen skal komme fra.

Hver i sær fortæller de medvirkende om deres hverdag med angst, medicin og nedture, og eleverne får et indblik i en hverdag, som efterhånden præger en del hjem i Danmark.

Forud for de seks cases går en kort fagtekst om velfærdsmodeller, og her skal man som lærer være opmærksom på, at et grundlæggende kendskab til hhv. den skandinaviske-, den centraleuropæiske- og den angelsaksiske velfærdsmodel vil et godt grundlag for at forstå teksten. Ellers bliver resten for svært.

Risiko for dybt vand.

I fagteksten nævnes professor Gösta Esping- Andersen bog, ”The Three Worlds of Welfare Capitalism”, hvori Esping- Andersen har udviklet sin egen model for, hvem der har behov for hjælp i et samfund samt hvem der i givet fald skal yde denne hjælp. Modellen suppleres med et indblik i Jørgen Goul Andersens model med principper for velfærd. Denne del er ikke let, og kan evt. springes over, men det er unægtelig spændende stof. Hvis man mener, eleverne kan stå distancen, så bør det prøves. Brug den fornødne tid.

Det var mit klare indtryk, at eleverne fandt de seks cases interessante og virkelighedsnære, hvilket de også er. Jeg bad dem tage noter til hver case, så de havde et bedre vurderingsgrundlag. Det er desuden en fordel, hvis eleverne får lov at vurdere i grupper først, inden man tager hul på en klassediskussion. En kreativ udvidelse af diskussionen kunne være et debatpanel bestående af en repræsentant fra hver gruppe samt en ordstyrer. Her kan man også overveje at inddrage viden om værdipolitik, hvis man har arbejdet med det. Det er uundgåeligt også at tale etik på både pligtetisk og konsekvensetiks niveau. Dilemmaet er kontroversielt og går tæt på fordomme og medmenneskelighed.

Således tog vi fat på 2019.

God arbejdslyst derude.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.563 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.220 andre er allerede tilmeldt