Blog
0   10

Forårsfornemmelser og Monet

Abonner på nyt om Folkeskolens billedkunstrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Selvom der er længe til de første forårsdage, så er vi altså mange, som kunne trænge til lidt lys og solskin. I 3. klasse snyder vi og tager forskud på foråret, ved at invitere Monet og hans åkande malerier indenfor.

I vores forløb, skal vi arbejde med genren impressionisme og dens karakteristika.

Impressionisme er bl.a. defineret i Wikipedia som: "... en kunstretning inden for malerkunsten som især var fremme fra ca. 1870 til 1890. Ordet stammer fra det franske ord: impression som betyder indtryk. Man forsøgte at lave en gengivelse af det flygtige øjeblik med det øjeblikkelige indtryk af lys, luft, vejrforhold, som ofte blev malet i lidt kølige farver med motiver fra hverdagen og almindelige dagligdag. " 

Artiklen fortsætter under banneret

Det er især den sidste del af beskrivelsen som jeg synes er interessant at arbejde med. Elevernes sanselighed i faget og den æstetiske læring, kan virkelig kommer i spil. 

Vi blander impressionismen med relief som udtryksform. Hvis du læser med og ikke ved hvad et relief er, så er den korte forklaring, at det er en form, på en fast baggrund, enten en figurlig fremstilling eller et ornament. Materialet kan fx være ler, gips, papir, sten eller metal, eller i dette forløb, silkepapir. Nogen kommer til at blande det sammen med 3D, men for at kunne kalde et værk 3D, så skal man kunne se værket fra alle leder og kanter, og det kan man ikke med et relief.

I forløbet skal vi:

  • kigge med lup og forstørrelsesglas på nogle af Monets berømte åkander. 
  • analysere farverne og forsøge at gengive dem med oliefarver. 
  • se en film, som hedder Monets have. Der er en hel del forskellige at vælge imellem på YouTube.
  • formgive åkander i silkepapir. 
  • tage stilling til, hvordan udstillingen skal sættes sammen. Skal de ligge på gulvet eller hænge på væggen? Hvilken forskel gør det for udtrykket? 

 

Jeg har i dag lavet et lille lærer eksemplar. Det gør jeg altid, inden jeg går igang med et nyt forløb. På den måde, får jeg en fornemmelse af:

  • hvor lang tid de enkelte elementer tager
  • hvor der kan opstå udfordringer
  • om materialerne jeg har tiltænkt virker til formålet
  • og hvor der er plads og mulighed for, at eleverne kan sætte deres helt eget personlige præg på værket. 

Jeg viser sjældent mit eksemplar frem for eleverne. Jeg synes, at det nogen gange kan hæmme elevernes egne processer, hvis de der mit eksemplar til at starte med.

Nogen får lyst til at kopiere min og bliver så skuffet, når de ikke synes deres værk, lever op til deres forventninger. Jeg venter som regel til at de er et godt stykke inde i processen, så de har fået ejerskab og er blevet stolte af deres udtryk, inden jeg bruger mit eksemplar til fx at vise en teknik, en komposition eller ligende.

Jeg er nysgerrig på, hvordan andre billedkunstlærere forbereder sig til undervisningen.

Bruger I også forberedelse på at lave et lærer eksempel, for at sætte jer ind i processen, eller hvordan forbereder I jer bedst til billedkunst undervisningen? 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.882 andre er allerede tilmeldt
Vind et hotelophold

PUBLICERET - Sinatur -konkurrence 2 D2016-010501 1.0

Så er det sommer, og folkeskolen.dk har sat biografbilletter inkl. tilbehør og et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller på højkant i en sommerkonkurrence. Der kommer nye spørgsmål de næste 2 uger, så følg med og forøg dine vinderchancer.

 Tricks