Fælles mål
3   10

KL: Fælles Mål er vigtige for elevernes udvikling

Fælles Mål er vigtige for elevernes udvikling og læring. Sådan lyder KL’s reaktion på, at over en femtedel af lærerne angiver, at de ikke bruger Fælles Mål i deres undervisning, selvom målene er lovpligtige. Riisager kalder det tankevækkende.

Folkeskolen.dk kunne i sidste uge fortælle, at 22 procent af lærerne i en af Vives følgeforskningsundersøgelser har svaret nej til, om de bruger Fælles Mål i deres undervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

Det fik en overrasket formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal til at melde ud, at lærerne ikke kan kalde sig for fagprofessionelle, hvis ikke de følger den gældende lovgivning, der pålægger dem at bruge målene.

Og han er ikke den eneste, som understreger vigtigheden af, at lærerne bruger Fælles Mål. Formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen (S) siger, at det er vigtigt for eleverne, at lærerne arbejder ud fra målene.

Om undersøgelsen

Det er kun dansk- og matematiklærere, som deltager i Vives undersøgelse. I år har 3.310 lærere og pædagoger fra 189 skoler deltaget i undersøgelsen. Vive har så vidt muligt forsøgt at spørge lærere fra de samme skoler i alle de årlige dataindsamlinger siden 2014.

"Det er vigtigt, at lærerne arbejder ud fra Fælles Mål. Ikke blot fordi loven siger det, men fordi det handler om børnenes udvikling og læring, og her spiller målene en helt central rolle", udtaler han i dag i et skriftligt svar til folkeskolen.dk

KL: Fælles Mål skal omsættes til elevernes hverdag

I sit svar siger han, at man lokalt "skal arbejde med at omsætte Fælles Mål til eleverne hverdag".

"Det kræver dialog mellem lærere og mellem lærere og ledelse om, hvordan målene og brugen af dem skal se ud på den enkelte skole".

Thomas Gyldal Petersen refererer også til, at KL og Danmarks Lærerforening sammen har rejst rundt i lærerlandet for at debattere brugen af Fælles Mål i kølvandet på reduktionen af bindende mål.

"Her har vi oplevet stor interesse og god energi i at bruge målene til gavn for elevernes læring og udvikling. Det håber jeg naturligvis forplanter sig i hverdagen også", siger han.

I Danmarks Lærerforening advarede formand for foreningens Undervisningsudvalg Jeanette Sjøberg i sidste uge mod at lægge for meget i lærernes svar, da hun påpeger, at der kan være tale om, at lærerne har tænkt på de nu frivillige færdigheds- og vidensmål, når de har svaret 'nej'.

Her oplyste hun samtidig, at Lærerforeningen har en klar forventning om, at lærerne bruger de lovpligtige mål.

Minister: Lærernes svar er tankevækkende

I Danmarks Lærerforening advarede formand for foreningens Undervisningsudvalg Jeanette Sjøberg i sidste uge mod at lægge for meget i lærernes svar, da hun mener, at der kan være tale om, at lærerne har tænkt på de nu frivillige færdigheds- og vidensmål, når de har svaret 'nej'.

Her oplyste hun desuden, at Lærerforeningen har en klar forventning om, at lærerne bruger de lovpligtige mål.

Undervisningsminister Merete Riisager maner ligeledes til besindighed i forhold til at drage konklusioner på baggrund af lærerens svar i undersøgelsen.

"Undervisningsministeriet har det seneste år haft fokus på at implementere ændringerne med blandt andet inddragelse af sektoren og sammen med parterne på folkeskoleområdet. Det arbejde er sat i gang nogenlunde samtidig med, at tallene til undersøgelsen blev indsamlet i foråret 2018. Derfor skal man være varsom med at tolke alt for meget på et enkelt spørgsmål på nuværende tidspunkt", siger hun i en skriftlig kommentar til folkeskolen.dk.

Trods usikkerheden kalder Merete Riisager lærernes svar for tankevækkende.

"Det er tankevækkende, at 22 procent af lærerne svarer, at de ikke bruger Fælles Mål i undervisningen, og den udvikling skal vi følge".

Forsker: Målene har kun værdi, hvis lærerne kan bruge dem

De nuværende Fælles Mål er fra 2014 og er kaldet 'Forenklede Fælles Mål'. Målene har været under heftig beskydning. Kritikken førte til, at politikerne i slutningen af 2017 gjorde de 3.170 færdigheds- og vidensmål vejledende. Lærerne er dog stadig forpligtiget til at bruge de 215 overordnede kompetencemål og 866 færdigheds- og vidensområder.

Forsknings- og udviklingschef på professionshøjskolen Via Andreas Rasch-Christensen stod i sin tid i spidsen for arbejdsgruppen, der formulerede de nuværende Fælles Mål.

Han udtalte i sidste uge, at lærernes svar i Vives undersøgelse kalder på en nærmere undersøgelse af, om og hvordan lærerne bruger Fælles Mål i dag. Andreas Rasch-Christensen understregede desuden, at målene kun har værdi, hvis lærerne oplever, at de er et anvendeligt redskab.

En forskergruppe bestående af DPU og Via er netop nu i gang med at færdiggøre en undersøgelse, der indeholder kvalitative data om, hvordan lærere bruger Fælles Mål på ti skoler. Rapporten ventes klar omkring februar.

Det er ikke første gang, at en større gruppe af lærere har svaret, at de ikke bruger Fælles Mål, når Vive har spurgt dem. I 2016 svarede 9 procent, at de ikke brugte målene. Det tal var i 2017 steget til 19 procent og i 2018 altså til 22 procent.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind et hotelophold

PUBLICERET - Sinatur -konkurrence 2 D2016-010501 1.0

Så er det sommer, og folkeskolen.dk har sat biografbilletter inkl. tilbehør og et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller på højkant i en sommerkonkurrence. Der kommer nye spørgsmål de næste 2 uger, så følg med og forøg dine vinderchancer.

 Tricks