KL: Fælles Mål er vigtige for elevernes udvikling

Fælles Mål er vigtige for elevernes udvikling og læring. Sådan lyder KL’s reaktion på, at over en femtedel af lærerne angiver, at de ikke bruger Fælles Mål i deres undervisning, selvom målene er lovpligtige. Riisager kalder det tankevækkende.

Publiceret

Om undersøgelsen

Det er kun dansk- og matematiklærere, som deltager i Vivesundersøgelse. I år har 3.310 lærere og pædagoger fra 189 skolerdeltaget i undersøgelsen. Vive har så vidt muligt forsøgt at spørgelærere fra de samme skoler i alle de årlige dataindsamlinger siden2014.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen.dk kunne i sidste uge fortælle, at 22 procent af lærerne i en af Vives følgeforskningsundersøgelser har svaret nej til, om de bruger Fælles Mål i deres undervisning.

Det fik en overrasket formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal til at melde ud, at lærerne ikke kan kalde sig for fagprofessionelle, hvis ikke de følger den gældende lovgivning, der pålægger dem at bruge målene.

Flere end hver femte lærer siger, at de ikke bruger Fælles Mål

Og han er ikke den eneste, som understreger vigtigheden af, at lærerne bruger Fælles Mål. Formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen (S) siger, at det er vigtigt for eleverne, at lærerne arbejder ud fra målene.

"Det er vigtigt, at lærerne arbejder ud fra Fælles Mål. Ikke blot fordi loven siger det, men fordi det handler om børnenes udvikling og læring, og her spiller målene en helt central rolle", udtaler han i dag i et skriftligt svar til folkeskolen.dk

KL: Fælles Mål skal omsættes til elevernes hverdag

I sit svar siger han, at man lokalt "skal arbejde med at omsætte Fælles Mål til eleverne hverdag".

"Det kræver dialog mellem lærere og mellem lærere og ledelse om, hvordan målene og brugen af dem skal se ud på den enkelte skole".

Thomas Gyldal Petersen refererer også til, at KL og Danmarks Lærerforening sammen har rejst rundt i lærerlandet for at debattere brugen af Fælles Mål i kølvandet på reduktionen af bindende mål.

"Her har vi oplevet stor interesse og god energi i at bruge målene til gavn for elevernes læring og udvikling. Det håber jeg naturligvis forplanter sig i hverdagen også", siger han.

Lærere: Lempelsen af Fælles Mål er en anerkendelse af vores profession 

I Danmarks Lærerforening advarede formand for foreningens Undervisningsudvalg Jeanette Sjøberg i sidste uge mod at lægge for meget i lærernes svar, da hun påpeger, at der kan være tale om, at lærerne har tænkt på de nu frivillige færdigheds- og vidensmål, når de har svaret 'nej'.

Her oplyste hun samtidig, at Lærerforeningen har en klar forventning om, at lærerne bruger de lovpligtige mål.

Minister: Lærernes svar er tankevækkende

I Danmarks Lærerforening advarede formand for foreningens Undervisningsudvalg Jeanette Sjøberg i sidste uge mod at lægge for meget i lærernes svar, da hun mener, at der kan være tale om, at lærerne har tænkt på de nu frivillige færdigheds- og vidensmål, når de har svaret 'nej'.

Her oplyste hun desuden, at Lærerforeningen har en klar forventning om, at lærerne bruger de lovpligtige mål.

Nu går arbejdet med de nye Fælles Mål i gang

Undervisningsminister Merete Riisager maner ligeledes til besindighed i forhold til at drage konklusioner på baggrund af lærerens svar i undersøgelsen.

"Undervisningsministeriet har det seneste år haft fokus på at implementere ændringerne med blandt andet inddragelse af sektoren og sammen med parterne på folkeskoleområdet. Det arbejde er sat i gang nogenlunde samtidig med, at tallene til undersøgelsen blev indsamlet i foråret 2018. Derfor skal man være varsom med at tolke alt for meget på et enkelt spørgsmål på nuværende tidspunkt", siger hun i en skriftlig kommentar til folkeskolen.dk.

Trods usikkerheden kalder Merete Riisager lærernes svar for tankevækkende.

"Det er tankevækkende, at 22 procent af lærerne svarer, at de ikke bruger Fælles Mål i undervisningen, og den udvikling skal vi følge".

Forsker: Målene har kun værdi, hvis lærerne kan bruge dem

De nuværende Fælles Mål er fra 2014 og er kaldet 'Forenklede Fælles Mål'. Målene har været under heftig beskydning. Kritikken førte til, at politikerne i slutningen af 2017 gjorde de 3.170 færdigheds- og vidensmål vejledende. Lærerne er dog stadig forpligtiget til at bruge de 215 overordnede kompetencemål og 866 færdigheds- og vidensområder.

Forsknings- og udviklingschef på professionshøjskolen Via Andreas Rasch-Christensen stod i sin tid i spidsen for arbejdsgruppen, der formulerede de nuværende Fælles Mål.

Han udtalte i sidste uge, at lærernes svar i Vives undersøgelse kalder på en nærmere undersøgelse af, om og hvordan lærerne bruger Fælles Mål i dag. Andreas Rasch-Christensen understregede desuden, at målene kun har værdi, hvis lærerne oplever, at de er et anvendeligt redskab.

Lempelse af Fælles Mål sætter lærerne fri

En forskergruppe bestående af DPU og Via er netop nu i gang med at færdiggøre en undersøgelse, der indeholder kvalitative data om, hvordan lærere bruger Fælles Mål på ti skoler. Rapporten ventes klar omkring februar.

Det er ikke første gang, at en større gruppe af lærere har svaret, at de ikke bruger Fælles Mål, når Vive har spurgt dem. I 2016 svarede 9 procent, at de ikke brugte målene. Det tal var i 2017 steget til 19 procent og i 2018 altså til 22 procent.