Blog
0   6

Børn og unge skal trives og have mulighed for at udvikle sig uanset social baggrund

Abonner på nyt om AKfrei i dit personlige nyhedsbrev.


Omsorgssvigtede og udsatte børn bliver alt for tit overladt til sig selv i en ofte kaosfyldt skoledag.

Jeg har været lærer i snart tyve år, og igennem de år har jeg mødt mange forskellige eksistenser, i mange forskellige aldre og konstellationer. Især har udsatte og omsorgssvigtede børn og unge været tæt inde på livet af mig. I den forgangne sommer erfarede jeg en skæbne, om en ung dreng, som satte skub i en masse refleksion, frustration og undren fra min side. 

Artiklen fortsætter under banneret

At reflektere giver stof til eftertanke

Den ene refleksion og samtale fulgte den næste, og det er mundet ud i, at jeg nu sidder og formulerer tanker omkring, hvordan jeg som menneske og lærer kan hjælpe udsatte og omsorgssvigtede børn i skoleregi, en gruppe, som i den grad er overset. 

Ydermere har jeg, for at kunne arbejde konstruktivt med denne gruppe børn og unge, i efteråret taget grundkursus i familiepleje.

Og hvad så med de faglige fællesskaber?

Udsatte og omsorgssvigtede børn bliver alt for tit overladt til sig selv i en ofte kaosfyldt skoledag. At mestre faglige fællesskaber sætter disse børn på overarbejde, og der er ingen til at guide dem i den proces, hvor de i forvejen står svagt, ikke kun udviklingsmæssigt og fagligt, for nogles vedkommende især socialt. Og går børnene og bokser med div. følelsesmæssige udfordringer, som følger med en dysfunktionel familie, en evt anbringelse eller aflastningssituation, kan dagligdagen, som indebærer mange timer i skolen, være en kæmpe udfordring. 

Foreløbig opsummering 

Med skolereformen fra 2013 er lærerhænderne blevet færre og tiden knap, og der er et voksende behov for støtte hos denne gruppe børn/unge. 

  • Børn og unge skal trives og have mulighed for at udvikle sig uanset social baggrund. 
  • Nogle børn og unge har brug for særlig støtte. 
  • Det er vigtigt, at vi altid ser det enkelte barn og den enkelte unge som et individ, et helt menneske. (fra "Håndbogen om Barnets reform - forord af Benedikte Kiær)

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ