Blog
0   11

Piger og præstationskultur

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


En artikel fra DGI om at pressede piger kan lære meget i idrætsforeningerne, fik mig til at tænke over vigtigheden af de to tilstedeværelser - skole og byens idrætsforening. Hvordan får man det bedste trukket ud af de to vigtige miljøer, og hvordan komplimenterer de hinanden?

Foto: Pixabay.com

 

Artiklen fortsætter under banneret

Hvad er det de unge kan lære af at være aktive i en idrætsforening? Ifølge artiklens hovedpunkter handler det blandt andet om nyt syn på vores fejlkultur. I den verden, de unge lever i i dag, bliver de målt og vejet i forhold til alt, hvad de rører ved. Skole, fritidsjob, sociale medier, veninder osv.

Foreningerne kan tilbyde et fællesskab som mange unge mangler i dag. Et fællesskab som vi i skolen måske heller ikke længere prioriterer særligt højt.

Vi har indført flere tests og individuelt fokus, mens flere af de kreative fag, hvor børnene ind imellem sad omkring et bord og skabte noget, mens de bare var til stede, er beskåret kraftigt.

Naturligvis har vi et stærkere fokus end tidligere på samarbejde og præstation i grupper, men det er konstant med vurderingen for øje.

 

Vi kan ikke vinde i alt

Sociolog Thomas Willer udtaler i artiklen, at børnene gennem deres præstation skal finde deres værdi i det moderne samfund. De skal være vindere i alle de miljøer, de færdes i, og det er en fejl. For det ender ofte med at pigerne trækker sig fra foreninger med konkurrenceelement, da de frygter at tabe også her.

For at få pigerne ind i idrætten, skal der et stykke retorisk arbejde til. Thomas Willer mener, at vi bør italesætte eksempelvis fodbold som andet end at tabe og vinde.

Det skal handle mere om, hvad pigerne kan lære og få ud af sporten.

I klasserne foregår der mange gode processer, men det at være en del af et fællesskab og kæmpe som hold, det ser vi sjældent her. Det sociale i en idrætsforening kan give de pressede piger et løft i forhold til at møde ind til noget, hvor de er en del af sammenhængen uanset, hvor gode de er.

De unge kan tilegne nogle menneskelige egenskaber, der kan være altafgørende i livet fremover.

 

Læs hele artiklen her:

www.dgi.dk/foreningsledelse/foreningsudvikling/find-nye-medlemmer/artikler/sociolog-de-pressede-piger-kan-laere-meget-i-idraetsforeningen


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.334 andre er allerede tilmeldt