Blog
0   7

Traditionen tro: juleafslutning i kirken.

Abonner på nyt om Folkeskolens håndværk og design-rådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Ærlig lærer: "Hvis man trættes af præstens prædiken, er der mange andre ting, at foretage sig. Bl.a kigge på de smukke blyindfattede ruder og bygningsværket"

 

Min arbejdsplads’ nabo er den lokale folkekirke. Og igennem mange mange år, har det været en fast tradition, at vi, hele skolen, tager en tur i kirken sidste skoledag.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg ikke kristen. Det lægger jeg ikke skjul på. Heller ikke over for eleverne. Men jeg respekterer de der vælger det. Lige som jeg ikke er hindu, men respekterer de der er.

Respekt er et ord, der går igen i min klasse. Kommende fra min mund, vel og mærke. For jeg oplever en stigende tendens til manglende respekt. For mange ting. I denne forbindelse over for en religiøs bygning. Over for de mennesker, der vælger den kristne tro. Og inden nogen kommer med forudindtagede holdninger om, hvem der kunne tænke sig, at udvise manglende respekt, vil jeg gerne bemærke, at der her er tale om etnisk danske børn. Med leverpostejshår og blå øjne.

“Ej, jeg gider ikke i kirke” var den typiske kommentar, sagt med himmelvendte øjne.

“Hvorfor skal vi i kirke”  var en anden, mere undersøgende kommentar. Svaret var enkelt:

fordi det er en tradition. Men hvad er en tradition, og mon eleverne selv har traditioner? Det ledte til en lang snak i klassen. For mange havde ikke tænkt over det. Mange så det som endnu en skal opgave. Som noget der bare skulle overstås.

Tal sammen. Vær ærlig.

At jeg var ærlig omkring min egen manglende religiøse tro, tror jeg hjalp en del. Der var ihvertfald færre himmelvendte øjne. For jo, jeg gav dem ret i, at det godt kan være lidt kedeligt at gå i kirke. Kan være, vel og mærke. Det er hvad man selv gør det til. For hvis man trættes af præstens prædiken, er der mange andre ting at foretage sig. Bl.a kigge på de smukke blyindfattede ruder. Bygningsværket. Kalkmalerier, hvis der er sådanne. Alteret. Præstens smukke dragt. Alle strategier jeg selv har brugt.

Det er såre vigtigt, at vi taler med vores børn og elever om hvorfor vi gør som vi gør. Så de forstår det. Forstår at det ikke blot er en skal opgave, men at det er en tradition, vi i fællesskab skaber. Jeg har i andre indlæg beskrevet, hvordan jeg savner elever, der bare hører efter. Uden at diskutere. Dette er ikke en af de gange. For det er godt at stille spørgsmål, til de ting vi som skole foretager os. Specielt de der handler om traditioner og religion.

Andre religioner skal også besøges

Men jeg vil også mene, at det burde stå på enhver elevs oplevelse og læring i løbet af deres skolegang, at møde andre religiøse steder og bygninger, end blot den kristnes. Det tror jeg, vil være med til at skabe et endnu mere nuanceret billede af religioner, og dermed bane vejen for religiøs respekt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.117 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.203 andre er allerede tilmeldt