Ambitionen med et nye fag er blandt andet at gøre eleverne til kritiske medskabere af et digitaliseret samfund.

Ministeriet løfter sløret for indholdet i folkeskolens nye it-fag

De næste tre år skal 46 folkeskoler afprøve det nye fag Teknologiforståelse. It-vejlederforeningen roser indholdet i faget, men forudser, at det bliver nødvendigt med mange resurser til efteruddannelse af lærerne.

Publiceret

FORMÅLSPARAGRAF FORTEKNOLOGIFORSTÅELSE

"Eleverne skal i faget teknologiforståelse udvikle fagligekompetencer og opnå færdigheder og viden, således at dekonstruktivt og kritisk kan deltage i udvikling af digitaleartefakter og forstå deres betydning.

Stk. 2: Elevernes mestring af faget fordrer en beherskelse afdigitale designprocesser og af digitale teknologiers sprog ogprincipper med henblik på iterativt og i samarbejde at kunneanalysere, designe, konstruere, modificere og evaluere digitaleartefakter til erkendelse og løsning af komplekse problemer.

Stk. 3. I faget teknologiforståelse opnår eleverne fagligekompetencer til at forstå digitale teknologiers muligheder ogdigitale artefakters konsekvenser med henblik på at styrkeelevernes forudsætninger for at forstå, skabe og agere meningsfuldti et samfund hvor digitale teknologier og digitale artefakter istigende omfang er katalysatorer for forandringer".

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I foråret skal 46 folkeskoler afprøve faget Teknologiforståelse. Halvdelen skal arbejde med det som selvstændigt fag, mens de andre 23 skal afprøve fagets elementer integreret i de eksisterende fag på skoleskemaet.

Faget kommer til at have fire overordnede kompetenceområder: Digital myndiggørelse, digital design og designprocesser, computationel tankegang og teknologisk handleevne.

It-vejlderne: Teknologiforståelse er det nye matematik

I dag har Undervisningsministeriet offentliggjort den endelige læseplan og Fælles Mål for det nye fag. Indholdet i faget er udarbejdet af en ekspertskrivegruppe af i alt 20 videnspersoner fra universiteter og professionshøjskoler, lærere og ministeriets læringskonsulenter under ledelse af professor Ole Sejer Iversen og direktør Michael E. Caspersen, It-vest.

Ifølge Ole Sejer Iversen afspejler de fire overordnede kompetenceområder en ambition om, at eleverne skal lære at være medskabere af et digitaliseret samfund.

"Det handler om at invitere den generation, der er på vej gennem folkeskolen, til at være med til at forme den digitaliserede verden, vi i øjeblikket er i gang med at skabe med algoritmer. Teknologiforståelse handler om kritisk, nysgerrigt og refleksivt at vide, hvad vi skaber, når vi skaber noget med algoritmer", sagde han, da han i november kunne løfte sløret for noget af ekspertgruppens udkast.

Eksperternes udkast: Nyt teknologifag skal ruste elever til at være medskabere af et digitalt samfund

Undervisningsminister Merete Riisager understreger ligeledes, at målet med faget er, at eleverne får en dybere forståelse af teknologi og evnen til at skabe med den.

"Det er en god start, og nu venter mødet med lærere og elever, hvor vi skal blive klogere på, hvordan faget reelt fungerer. Man får ikke teknologiforståelse fra den ene dag til den anden. Lærerne skal have nye kompetencer, og eleverne skal vænne sig til det nye. Det er derfor vigtigt at give forsøget tid til at virke", siger hun i en pressemeddelelse.

It-vejlederne: Positivt nysyn - som kræver efteruddannelse

Næstformand i Danmarks It-vejlederforening Thomas Dreisig mener, at indholdet er fornuftigt, og at det indeholder meget nyt i en folkeskolekontekst.

"Man tænker ofte teknologiforståelse meget instrumentelt, hvor det handler om konkrete divices eller programmer, man anvender. Det er et element i faget, men det handler ligeså meget om, hvordan man skaber med tekonologi, og forståelse af hvordan teknologi påvirker os som mennesker. Det synes jeg er meget positivt", siger han.

Professor: Vi skal gøre diskussionen om teknologi i skolen politisk

Ministeriet kommer til at udarbejde en del materialer til undervisningen, ligesom der vil blive oprettet både reginale og nationale netværk, hvor der kan udveksles erfaringer.

På hver skole, der deltager i forsøget, er der udvalgt en resurseperson, der skal udvikle og forankre faget på skolen. Den opgave kan blive en stor mundfuld at varetage, mener Thomas Dreisig.

"Den person skal have resurserne til at føre opgaven ud i livet, samtidig med at det vil blive nødvendigt at lade vedkommende få efteruddannelse. Det er et svært og et nyt felt, og ikke engang os, der er drevne i forhold til it, vil mene, at den ligger lige til højrebenet. Det er jo både det spændende men også det udfordrende ved, at man har været så ambitiøse og dermed også introducerer rigtig meget nyt", siger han.

Blog: Teknologiforståelse - velkommen til en ny faglighed i folkeskolen

Især på de skoler, hvor den nye faglighed skal tænkes ind i alle fag, vil der blive brug for at afsætte mange resurser til kompetenceudvikling, forudser han.

"Har man det som selvstændigt fag, han det holdes på færre hænder. Til gengæld bliver tænkningen sværere at udbrede til skolen som helhed, hvilket også må betragtes som et vigtigt element", lyder det fra Thomas Dreisig.

Powered by Labrador CMS