Blog
0   4

Projektopgaven- fordybelse søges

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I den forgange uge har vi gennemført projektopgave i ottende klasse. Vi så endnu engang, at mange elever har svært ved opgaven, men det skyldes ikke kun selve opgavens kompleksitet. Fordybelsen udebliver.

På min arbejdsplads vælger vi at lave årlig projektopgave på alle tre udskolingstrin . Det er en del af vores udskolingsprofil, at eleverne lærer denne arbejdsform, der ikke kun er højt vægtet på skolen, men i hele kommunen.

Vi bruger samtidig vores projektopgave til at forberede eleverne på nogle af de prøver, de kan møde til foråret. De skal lære, hvordan man arbejder problemorienteret, kildekritisk og hvordan et produkt tænkes konstruktivt ind i sammenhængen.

Vores overordnede tema var FN’s Verdensmål nr. 11 og 12.

Igen i år oplevede vi, hvordan mange elever sætter sig ned og bruger første dag i projektugen på at hente viden. ”Hente viden” indebærer ofte et par timers surfen rundt på nettet, hvorefter man ved tilstrækkeligt om verdensmål, bæredygtighed, nationale og regionale forskelle og forudsætninger, og er klar til at formulere en problemstilling. Det er forholdsvist meget på meget kort tid. Resultatet er desværre også slående i sidste ende.

Artiklen fortsætter under banneret

Ting tager tid

Det skal retfærdigvis pointeres, at nogle elever også klarer projektopgaven fremragende, men det er langt fra alle. Ikke nok. Vi oplever, hvordan opgavetilgangen er tankevækkende overfladisk. Når det er sagt, er vi også fuldt bevidste om, at det er en stor og svær opgave, hvis berettigelse i folkeskolen, der er i forvejen er mange meninger om.

I januar skal vores niende klasse i gang med deres projektopgave, og forventningerne er sat højt fra eleverne side. Det er tydeligt. Vores opgave bliver at gøre vores yderste for at skabe en forståelse for, at viden ikke kommer til veje på et par timer. En søgning på Google eller Wikipedia er langt fra nok. Vi skal lære vores elever, at ting tager tid. Nogle ting tager lang tid.

Det snart juleferie og bloggen holder julelukket. I januar sættes yderligere fokus på projektopgaven.

Rigtig glædelig jul derude.

  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.276 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
939 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen