Anmeldelse

Tidligere sprogstart - fransk

Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed

Det lyder som et fantastisk tilbud! Et ganske gratis undervisningsmateriale til begynderundervisningen i sprog udviklet af Københavns Universitet. Men er tilbuddet for godt til at være sandt?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De gode intentioner fejler ikke noget. I dette materiale er der fokus på flersprogethedsdidaktik og på, at elevernes sproglige bagage skal inddrages og komme i spil i undervisningen. Eleverne skal sammenligne sprog (eventuelt med deres eget modersmål) og udvikle strategier.

Fakta:

Titel: Tidligere sprogstart - fransk

Forlag: Københavns Universitet

Alle sproglærere vil gerne bygge videre på elevernes tavse viden om sprog og få den i spil på en ny måde og give eleverne lyst til at lære sprog. Men jeg er meget bange for, at mine elever i 5. klasse ville brænde helt sammen, hvis de skulle lave en af de foreslåede opgaver, nemlig at sammenligne ugedagenes navne på både dansk, engelsk, fransk, tysk, spansk, italiensk og latin. Det er en spændende opgave for de ældre elever, men den passer ikke ind i en 5. klasse.

Sprogportfolioen er et centralt begreb i “Tidligere sprogstart”, og den er med til at synliggøre, hvad den enkelte elev har lært i forløbene. Elevens sprogportfolio vil repetere målet for forløbet og vil indeholde eksempler fra forløbets centrale, kommunikative aktiviteter samt elevens evaluering af arbejdet med emnet. Denne sprogportfolio passer som hånd i handske til den målstyrede undervisning. Der er ingen tvivl om, at en sprogportfolio er et mægtig godt og brugbart redskab, der sikrer den evaluering, som kan være svær at nå i en hektisk hverdag.

Der er mange fine ting i materialet, og ved første øjekast var jeg meget positiv, da det arbejder med chunks, nogle aktiviteter er inspireret af cooperative learning, og layoutet er lækkert.

Men når det er sagt, så synes jeg, at materialet skriger efter større grad af variation, leg og bevægelse. Min tanke er, at de, der har udviklet dette materiale, har haft mange gode intentioner og overvejelser i teorien, men ikke har praktisk erfaring med franskundervisning i 5. klasse. Der skal efter min mening og erfaring leges og synges meget mere, end dette materiale lægger op til.

I det første afsnit er der en sangtekst, men intet direkte link til selve sangen. Det er bøvlet, at læreren skal åbne YouTube for derefter at finde sangen derinde. Brugervenligheden er langtfra i top. Desværre stopper det ikke her, for da jeg klikker mig videre ind, så opdager jeg, at flere link er døde, og jeg kan derfor ikke komme til den ønskede opgave.

Efterhånden som jeg får klikket mig rundt på siden, ser jeg, at der er digitale og interaktive aktiviteter og sproglege. Jeg bliver meget begejstret, for så er det sjove og børnevenlige, jeg leder efter, her måske alligevel? Men nej! Der gemmer sig nogle pdf-filer, som læreren kan printe ud, og én interaktiv opgave, hvor eleven kan trække ordene hen til det rigtige billede. Opgaven er fin, men der er slet ikke nok af den slags opgaver. Jeg mangler også flere bud på “sjove” øvelser og lege, hvor eleverne kunne få de tillærte kompetencer i spil.