Blog
0   33

Opgaver der virker

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg retter terminsprøver. Hvad er let. Hvad er svært. Hvad er sikkert indlært. Hvad har virket.

Terminsprøverne er overstået, og der skal rettes opgaver. Det er altid spændende at læse elevens navn på forsiden, slå op på opgaverne og se om det er gået som forventet. Nogle elever har klaret sig bedre end forventet, og man bliver glad og stolt på en dejlig måde. Får sådan lidt lyst til at kontakte dem, og fortælle den gode nyhed. Andre har præsteret dårligere end forventet af både dem selv og mig, og hvordan får man så lige det budskab overbragt.

 

Udfordringerne

Det er også tid til selvransagelse. Fik jeg planlagt undervisningen godt nok. Fik jeg valgt de rigtige opgaver og disponeret tiden på en effektiv måde. Fik de lært det de skulle og kunne? Det ved man aldrig, heller ikke efter en terminsprøve eller anden for prøve eller test. Men jeg kan se indikationer på, hvad der er sikkert indlært for alle eleverne. Jeg kan tænke tilbage på, hvilke opgaver vi gik i dybden med, og hvad der motiverede eleverne. Men jeg kan også tydeligt se hvilke regnehuller eleverne bringer med sig fra indskoling og mellemtrin. Positionssystemet er en evig udfordring for nogle elever. Omregning af enheder er i 9. Klasse en stor udfordring, der kunne være løst langt tidligere i deres skoleforløb. Det går langt bedre med læsning i matematik, men det er stadig en udfordring for nogle elever at skrive et ordentligt svar på et spørgsmål. Geometri er også en udfordring, som jeg egentlig ikke helt forstår. Vi arbejder med GeoGebra, men der skal nok noget mere til, som jeg ikke helt har regnet ud endnu.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Undervisningsmaterialerne

Vi bruger KonteXt+ kernebog/web for 9. Klasse som grundbog, og jeg kan tydeligt se på elevernes resultater, at fx afsnittet om Data og chance har været effektivt for deres indlæring. Afsnittet om ”Tal i store mængder” har også sat sine tydelige aftryk i deres forståelse for matematik.

Vi bruger diverse digitale platforme til at træne færdigheder omkring tal og algebra, der har vist deres virkning. Eleverne er glade for den umiddelbare feedback på om de har regnet rigtigt, og det motiverer specielt de svage elever, der ellers til tider vil famle i blinde. Det er forskelligt, hvilke platforme eleverne anvender, men Skoledu.dk har mange gode opgaver, hvor statistik og boksplot var en klar vinder. Nogle elever har tidligere i deres skoletid anvendt Matematikfessor, og vil helst stadig bruge det. Jeg har haft mine forbehold, da det har været for automatisk og klikkende til min stil, men der er gode tiltag i gang omkring kompetencer og nye opgavetyper, der udnytter det digitale meget bedre.

Og så anvender vi selvfølgelig GeoGebra, både til løsning af opgaver, men også til undersøgelse af fænomener i matematikken. Det har egentlig været min overbevisning, at det er den rigtige måde. Men jeg kan se at eleverne har svært ved geometri, og jeg skal måske gentænke måden, som vi anvender GeoGebra på. Jeg tænker lidt på om, det er elevernes rummelige fornemmelse, der er udfordringen, og at vi skal arbejde mere med 3D, men det må afprøves.

 

Der er ingen garantier for noget som helst, når vi arbejder med undervisning.

 

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.686 andre er allerede tilmeldt