Blog
0   6

Åben skole om fødevarer? Selvfølgelig, men…

Abonner på nyt om Ernæringskommentaren i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Åben skole samarbejde med virksomheder er en fantastisk mulighed for eleverne . Men det at tage imod skoleklasser kræver ofte mere, end man lige forestiller sig.

Elever på besøg på Steensgaard. Foto: Matthew James

 

I år har Madkulturen haft fornøjelsen af at lede projektet Jordnær Mad, der har bragt over 400 elever ud i kornmarken og ind på slagteriet for her at arbejde med nogle af de mange komplekse aspekter, der er forbundet med begrebet bæredygtighed og moderne fødevareproduktion.

I samarbejde med fødevarevirksomhederne Steensgaard og Skærtoft Landbrug har vi udviklet to undervisningsforløb, der henvender sig til 7. - 8. klasser i biologi. I uge 38-41 var klasser fra Sønderborg og Faaborg-Midtfyn Kommune så på heldagsbesøg hos virksomhederne, hvor der stod dygtige formidlere klar til at føre børnene hele konkret fra jord til bord.

Artiklen fortsætter under banneret

Autentiske læringsmiljøer

Målet har været at øge elevernes forståelse for nogle af de dilemmaer, der eksisterer i forbindelse med fødevareproduktion og fødevareforbrug. Og ud fra vores evaluering med lærerne er det tilsyneladende lykkes.

Som en lærer udtalte: ”Når børnene møder fagpersoner og deres faglighed og tilgang, så smitter det. Den begejstring de har, den smitter, og det giver børnene en helt anden form for identifikation. Og det flytter nogle af børnene i forhold til bæredygtighed – det er helt tydeligt.”

Eller som en anden lærer sagde: ”Der er altså en væsentlig forskel på at stå derude og så sidde derhjemme i klasselokalet. Når man kan mærke, se og lugte bæredygtighed, så lagrer det sig altså bedre, end når man bare skal slå op på side 32.”

Den åbne skole er en god idé - både for elever, lærere og det omkringliggende samfund. Fra ministerielt hold fremhæver man da også, at skole-virksomhedssamarbejder ”kan medvirke til at gøre eleverne mere aktive i deres læringsproces, for eksempel ved at virksomheden stiller medarbejdere og faciliteter til rådighed og dermed skaber mere autentiske læringsmiljøer.”

Godt, men dyrt

Det kunne vi ikke være mere enige i. Men når det er sagt, så er man dog også nødt til at minde om, at det kan være meget omkostningstungt for en virksomhed at stille medarbejdere og faciliteter til rådighed, og især hvis samarbejdet skal løfte sig op over ”sodavandsbesøget” og rent faktisk indeholde fagligt relevante aktiviteter, hvor eleverne ikke bare skal lytte, men selv have fingrene i jord og bolledej.

For fødevarevirksomheder er der ydermere særlige udfordringer, som andre typer erhverv ikke nødvendigvis skal bekymre sig om. Det drejer sig f.eks. om fødevaresikkerhed, hvor man som fødevareproducent ofte kan være nødt til at sige nej til at kunne tage imod klasser, da virksomheden ikke er indrettet på en måde, hvor børnene rent faktisk kan se produktionen, uden at der er risiko for, at de kontaminerer fødevarerne. For slet ikke at tale om, hvis eleverne selv skal arbejde med maden. Så skal virksomheden pludselig tænke på indkøb, egnede køkkenfaciliteter og opvask.

Der er noget nærmest indlysende fornuftigt i at lade eleverne komme ud og opleve verden i al dens kompleksitet. At give dem mulighed for i praksis at erfare med egne sanser nogle af de mange abstrakte og komplicerede begreber, som vi alle skal stifte bekendtskab med i skolen og i livet. Men der er også brug for at huske på, at for rigtig mange virksomheder kan det hurtigt blive en meget dyr affære, hvis de skal byde mere end en klasse ind om året. 

Og midlerne til at dække sådanne udgifter er ikke sådan lige til at finde. Projektet Jordnær Mad er i sin pilotfase blevet støttet af fondsmidler, men det er selvfølgelig ikke en langsigtet, bæredygtig løsning, og hverken kommuner eller skoler har tilsyneladende mulighed for at prioritere dette. Alene transporten fra skole til virksomhed kan for mange være en stor udfordring.

Derfor må alle involverede parter spørge sig selv, hvordan vi knækker koden med at give vores børn og unge meningsfulde og fagligt relevante erfaringer med fødevareproduktion, forbrug, samt uddannelses- og karrieremuligheder inden for fødevarebranchen. For der er mere end nogensinde før brug for det.

Læs mere om forløbene her: www.madkulturen.dk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
725 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.468 andre er allerede tilmeldt