Blog
0   74

Når de ordblinde elever støtter hinanden

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


På vores skole samarbejder de ordblinde elever med hinanden. Eleverne bliver sat sammen to og to og bliver et ”it-makkerpar”. Her hjælper de ældre elever de yngre med alt fra tekniske computer-fif til generelle gode råd fremover i et liv med dysleksi.

Foto: Amanda P./Flickr.com

 

Artiklen fortsætter under banneret

Der kan forekomme mange følelser og spørgsmål, når en elev bliver testet ordblind:

”Hvad vil de andre i klassen tænke om mig?”

”Hvilke konsekvenser får det mon for mig fremover?”

 ”Er det ok at være ked af det engang i mellem, når jeg ikke kan det samme som de andre i klassen?”

Hvor er jeg imponeret over de elever, jeg har i mine klasser, som hver dag kæmper med dysleksi. De er udfordrede i stort set hvert eneste fag, da der tit arbejdes med enten at læse eller skrive.

Heldigvis er de godt klædt på. Klædt på af vores dygtige læsevejledere, som uge efter uge bruger timer på at sætte sig ind i nye tiltag, som kan lette de ordblindes hverdag. Klædt på af tidligere elever – de såkaldte ”it-makkere”, som har været der for dem, lige fra den dag de blev testet ordblinde. Jeg er sikker på, at det er en rigtig god investering fra skolens side. Én gang om måneden mødes ”makkerparret” og snakker sammen, om det der kan drille både rent teknisk men også mentalt ved det at have dysleksi. Makkerparrene er ofte bestående af en elev fra de ældste klasser og en fra de nedre klasser.

 

Computerens vigtige rolle

I sidste uge skulle 9. klasseeleverne sige ’farvel’ til deres it-makker, da deres undervisning skærpes mod kommende afgangsprøver.

Seancen endte som et slags café-møde, hvor gode råd skulle gives videre til de lidt yngre og knap så dyslektisk erfarne elever. Ét af de vigtigste råd lød på at bruge computeren HELE tiden. Ikke bare ofte eller engang i mellem, men hver eneste time og ved hver eneste opgave.

Computeren er de ordblindes nivelleringsredskab, så de kan fungere på lige fod med alle de andre i klassen. Med de hjælpemidler, der findes i dag, er mine elever så godt klædt på, at de rammer samme niveau som mine andre elever.

”It-makker” er et af de tiltag, som kan laves på skolerne. Det hele handler nemlig ikke kun om smarte apps og nymoderne teknik. Det handler i høj grad også om de følelser, eleverne går rundt med. Dem kan de få sat i spil med tiltaget ”it-makkere”, da de her bliver parret med elever, der kæmper nøjagtigt med det samme, som de selv står med.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.254 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.420 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.286 andre er allerede tilmeldt