Blog
0   32

Jeg lærer også af elevernes fejl

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Eleverne glemmer. De er forvirrede. Der er masser af misforståelser i matematik. Derfor tester vi. Men det giver kun mening at tage en test, hvis man bruger testen til at forstå elevernes matematiske udfordringer.

Jeg ønsker egentlig at bruge mindst mulig tid på test og prøver. Skoletiden skal bruges på undervisning og meningsfyldte aktiviteter med matematik. Men test og prøver er blevet en alvorlig del af vores virkelighed. Så for mig er det vigtigt med ordentlig feedback til eleverne om deres resultater. Det kan gøres skriftligt eller gennem samtaler. Det er en tidskrævende opgave. Men der er ikke grund til at tage en test, hvis man ikke anvender resultaterne fremadrettet til at understøtte elevernes læring og få fanget deres misforståelser og regnehuller.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Fejl

Jeg underviser i 9. klasse og nogle af de misforståelser jeg fanger er meget basale ting, som de har arbejdet med langt tidligere i deres skoleforløb.

  • Positionssystemet
  • Simple regneregler
  • Udfordringer med at læse og forstå teksten
  • Parenteser, potenser og kvadratrødder

Og så er der elever, der har arbejdet med rim- og remse pædagogik. De kan remserne, men har ingen forståelse for det matematiske. Det er bedre for eleverne, at have forståelse for det faglige indhold, end at kunne sige en remse. Huskeregler kan være gode, men man skal være kritisk omkring dem, for de skaber også misforståelser. Mange elever bruger en krokodille som huskeregel for > og <, hvis de da ellers kan huske, hvad krodillen spiser eller ikke spiser.

 

 

Selvrettende prøver

Det er smart at bruge selvrettende prøver, hvis man vil spare tid. Men jeg tænker, at når jeg retter elevernes prøver, lærer jeg meget om deres måde at tænke matematik på. Hvad går galt. Jeg lærer intet af, at få en scoringsværdi eller karakter for elevens præstation. Den daglige undervisning giver mig inputs om elevernes læring, men når jeg mangler systematik og overblik er en test ok, men jeg skal altså selv rette den for at den giver mening.

 

 

Vi skal alle lære af fejl

Vi skal bruge fejlene til at lære. Eleverne skal lære at argumentere for deres strategier og løsninger. De skal lære at være kritiske og reflekterede omkring deres arbejde med matematikken. Vi skal være glade for vores fejl, for de hjælper os med at se verden, matematikken og faget på en ny måde. Der er en guldgrube af viden i vores fejl, hvis vi får brugt den ordentligt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.526 andre er allerede tilmeldt