Ungdomsuddannelser
1   8

Konkurrence i robotprogrammering giver STU-elever øget selvværd

Over 100 STU-elever fra Fyn og Jylland dystede i sidste uge i en lettere tilpasset version af First Lego League, hvor man skal få robotter til at løse bestemte opgaver. Det styrker elevernes selvværd og selvtillid, når de får robotterne til at makke ret.

Robotkonkurrencen First Lego League kræver teknisk snilde, flair for programmering, vedholdenhed, samarbejdsevner og kreativitet i problemløsningen. Ord, man ikke umiddelbart forbinder med elever på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse STU. Konkurrencen er da også designet til almene elever fra 10 til 16 år.

Ikke desto mindre dystede over 100 elever fra ni fynske og jyske STU-skoler i sidste uge i en lettere tilpasset version af sidste års konkurrence.

Artiklen fortsætter under banneret

"Vores elever er for gamle til at være med i den officielle konkurrence, men så bruger vi den fra året før i stedet. Det gør også, at de kan få 12 uger til at forberede sig mod normalt otte uge, fordi vi ikke skal vente på, at materiale bliver offentliggjort. Det hele lægger tilgængeligt, når vi går i gang", siger Lene Graa.

Hun er konsulent hos CSV Kolding, der var været for konkurrencen, og desuden idemager til arrangementet, som fandt sted første gang i 2017, sammen med Erling Due, der er pædagogisk medarbejder i Pædagogisk Center i Kolding.

"Vi har begge været dommer i First Lego League i folkeskolen i en årrække og havde længe talt om, at det måtte være muligt at lave en tilsvarende konkurrence for STU-elever", fortæller Lene Graa.

Eleverne laver meget håndgribelige præsentationer

Ud over fire ugers længere forberedelse har CSV Kolding droppet den tilhørende projektopgave, da skriftlighed ikke hører blandt STU-elevernes forcer.

"Elevernes forberedelse afspejler sig i de stande, de står i på dagen. Her præsenterer de dommerne for det, de har arbejdet med: Hvad har de haft af ahaoplevelser med Lego Mindstorm robotten, og kan de formidle, hvad de har gjort? Dommerne fra Pædagogisk Center siger, at mens mange folkeskoleelever kører med plancher, så præsenterer vores elever meget mere håndgribelige produkter. I år har vi haft hydro dymamic som tema, og nogle elever har lavet et rensningsfilter og andre et stort vandmolekyle. Det har brugt deres hænder", siger Lene Graa.

Det har været sjovt, at folk udefra lægger mærke til den forskel, synes hun.

"Som STU er vi nødt til at tage udgangspunkt i praksis for at lære eleverne noget fagligt. Til konkurrencen så vi både nogle, som engagerede sig i programmering, mens andre havde fokus på, hvor motoren skulle sidde på robotten. I First Lego League skal eleverne løse opgaver på tid, og det stiller krav om strategisk tænkning, så man kan løse flere opgaver på én gang. Det er helt tydeligt, at de hold, som formår at samarbejde, klarer sig bedst".

Eleverne går fra frustration til at få robotterne til at makke ret

Nogle elever havde arrangeret små konkurrencer for de andre deltagere i deres stande. I salen var der også cafe, tre borde til at rette programmering ved plus de officielle konkurrencer. Der var med andre ord gang i den.

"Selv om der var 100 elever med vanskeligheder i alle retninger i salen, så var der ro på, og alle hyggede sig. Som dagen skred frem fandt de sammen på tværs af skolerne. Selv om man siger, at vores elever har brug for ro, var de gode til at fokusere på dagen, også mere end da de øvede sig. Det giver dem en oplevelse af succes, når de kan begå sig en hel dag i sådan en sammenhæng", siger Lene Graa.

Det spiller også ind, at programmering af det omgivende samfund anses for en stor værdi.

"Mange af vores elever lykkedes ikke i det tidligere skolesystem, men her kan de klare sig. De har alle oplevet i løbet af de 12 ugers forberedelse, at de ikke kunne få robotterne til at makke ret, men de lykkes alligevel med det og får en rigtig god dag til selve konkurrencen. Det giver dem øget selvværd og selvtillid", siger Lene Graa.

Eleverne bliver ikke kun bedømt på, hvordan de løser selve opgaven. De får også point for, hvor gode de er til at samarbejde, hjælpe hinanden og skabe fælles gejst.

"Sidste år fortsatte euforien rigtig længe efter konkurrencedagen. Det kan vi også se på, at vi sidste år var fem skoler, mens der var ni skoler med i år".

Alternativ konkurrence for kognitivt svage elever

Sidste år havde VUK-Aalborg en gruppe kognitivt svage elever med, som følte sig kørt over af de andre elever. Derfor havde CSV Kolding til år udvidet arrangementet med en særlig konkurrence på en alternativ spilleplade og meget simple bee bot-robotter, som kun kan kodes til at køre frem og tilbage og til at dreje til højre og venstre.

"Temaet var det samme som i First Lego League. Eleverne skulle for eksempel hente vand til en mark, men fordi det var på tid, skulle de stadig regne ud, hvad der var bedst at hente først. Tilbagemeldingerne går på det samme som for de øvrige elever, nemlig at eleverne i bee bot-konkurrencen også har været i en proces fra, at de ikke kunne finde ud af det til at lykkes. Der er for eksempel hold, som har måttet arbejde fysisk med sig selv for at finde ud af venstre og højre", fortæller Lene Graa.

Digital læringskonsulent Thomas Kramer fra Pædagogisk Center har designet spillepladen med forskellige udfordringer, og meningen er, at bee bot-konkurrencen skal rulles ud i indskolingen på de almene skoler i Kolding.

Det tænker CSV Koldings egne kognitivt svage elever ikke over, men det betyder noget for skolen. Ikke mindst fordi Pædagogisk Center er målrettet kommunens folkeskoler.

"Uden en genbrugsværdi i folkeskolen ville vi få svært ved at få centret til at afsætte resurser til os, for konkurrencen kræver en ny bane hvert år. Det har også en signalværdi, at vi kan bidrage til normalområdet. At det kan gå begge veje", siger Lene Graa.

Fra 2020 kommer værtsskabet måske til at gå på skift

CSV Kolding vidste ikke, om ideen om First Lego League for STU-elever ville have gang på jorden, da skolen arrangerede den første konkurrence sidste år. Nu er tanken, at det skal vende tilbage hvert år den første torsdag i december.

"Det ligger fast, at vi skal være vært igen i 2019, men vi har udvidet styregruppen med medlemmer fra andre STU'er., så nu må vi se, om det skal gå på skift fra 2020. Vi har mærket en stigende interesse til i år, så vi er spændt på at se, hvor mange flere der vil være med i 2019. Vi har mulighed for at inddrage en gymnastiksal ved siden af konferencesalen, så vi kan godt være cirka dobbelt så mange", siger Lene Graa.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.307 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.439 andre er allerede tilmeldt

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
91 andre er allerede tilmeldt