Blog
0   11

Nu skal der diskuteres læreruddannelse...

Abonner på nyt om Inge Bech i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Lad os kigge på den. Lad os se, hvad vi kan gøre bedre. Men uden mere praksis og højere krav til de studerende kommer vi ikke langt.

Den 17. december inviterer Danmarks Lærerforening og Radikale Venstre på Christiansborg til høring om behovet for en ny læreruddannelse. Jeg kan desværre ikke selv deltage, men I skal ikke snydes fra et bidrag herfra.

I invitationen kan der bl.a. læses:

Omverdenens forventninger og krav til folkeskolens lærere øges løbende, ikke kun på folkeskoleområdet, men også på ungdomsuddannelsesområdet. Der er behov for en kvalificeret politisk debat om rammer og principper for en fremtidig forskningsbaseret læreruddannelse med stærk professionstilknytning og fokus på samspil mellem fag, didaktik og praksis.

Der stilles følgende spørgsmål:

Artiklen fortsætter under banneret

  • Hvad skal lærerne kunne i fremtidens folkeskole?
  • Hvilken læreruddannelse har folkeskolen behov for i fremtiden?
  • Hvilket indhold skal danne hovedlinjer i en revideret læreruddannelse som indplaceres i kvalifikationsramme 7 (master- eller kandidatniveau)?

Fremtidens folkeskole er nu. Jeg tror fuldt og fast på, at dét lærere skal kunne i fremtiden, skal de også kunne nu. De skal:

  • i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
  • udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.
  • forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Ordlyden kan vi altid diskutere. (Kan vi fx give elever kundskaber og færdigheder?) Men det er nu engang den ordlyd, vi som lærere er forpligtiget på, og jeg vil vove den påstand, at det er et formål, de fleste kan stå inde for. (Beklager retorisk bondefangeri men jeg håber, at du vil læse videre selvom du måske ikke kan stå inde for ovenstående). For mig, er det vigtige at fremtidens lærere ikke skal være noget særligt. De skal ikke kunne trylle. De skal ikke være superhelte. De skal være der for eleverne. De skal være fagligt kyndige, relationskompetente og evne at lede en klasse som gruppe.

Og hvordan lærer vi så det? Hvilken læreruddannelse har eleverne behov for at lærerne får nu? Hvad vil det sige at være fagligt kyndig? Hvad vil det sige at være relationskompetent, og hvad vil det sige at kunne lede en klasse? Det er der faktisk masser af forskning, der forsøger at svare på, og en hel masse lærere, der formår. Forskningen hører vi om på uddannelsen og praksis ser vi løbende, men det er svært at få lov til at prøve af. Og endnu sværere at få feedback på. Jeg tvivler på at et ekstra år på læreruddannelsen løser dette. Jeg tror, vi er nødt til at kigge på hele strukturen og indholdet af de 4 år, vi har nu. Jeg har før skrevet om min holdning til læreruddannelse på professionshøjskole vs. Universitet her. Og den holder jeg ved.

Vi er nødt til at kigge nærmere på, hvor og hvad er det, der virkelig får de lærerstuderende til at rykke. Hvor er det, at der sættes høje krav og de studerende bliver frustrerede. Ikke fordi der er koks i skemaet, men fordi de skal bruge sig selv for at kunne løse en opgave, der måske ikke kan løses. Jeg har heldigvis selv flere eksempler på dette fra min uddannelse som fx samtlige vejledninger med min underviser i matematik på læreruddannelsen i Skive, et 12-ugers ekstra coaching og samtaleforløb og lige nu i min praktik i Japan. I Japan kan jeg risikere at skulle forholde mig til og reflektere over billeder taget i løbet af min undervisning - hvorfor vendte du den vej der; hvordan håndterede du den elev, der sad og legede med viskelæderet; hvorfor tegnede du den streg; dét du sagde der, hvordan hjalp det eleverne videre osv.? Det er situationer, hvor jeg virkelig skal tå på tæer. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om at det er det der skal til, hvis jeg skal hjælpe mine elever til at stå på tæer. Hvis jeg skal skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle, skal jeg selv bevæge mig ud i zoner, hvor jeg kan fordybe mig, og hvor jeg bliver nødt til at kigge indad på mine evner, mangler og muligheder, men også udad på hvad der foregår omkring mig, og hvordan jeg hele tiden påvirker omgivelserne.

Det er hårdt arbejde, og det er også okay. Lærerjobbet er ikke for alle, og det skal det heller ikke være. Det skal være for dem, der virkelig vil det. Det skal være for dem, der virkelig vil noget med børnene, og der virkelig vil forbedre sig og udvikle sig sammen med dem.

Når jeg kigger på læreruddannelsen i dag, så synes jeg faktisk den indeholder rigtig mange gode ting. Problemet er bare, at vi som studerende ikke bliver holdt op på det. Når vores undervisere siger: ”Ja, jeg må jo ikke vurdere kvaliteten af det du laver - kun at du gør det” eller at en modulevaluering kan ske uden at underviseren ytrer sig eller giver feedback en eneste gang, så er der noget ravruskende galt. Det fremmer i hvert fald ikke ligefrem medansvar og deltagelse. Jeg ser gang på gang topmotiverede og knalddygtige studerende miste modet og motivationen som tiden går. Og så vil et ekstra år af samme slags, da kun være ekstra katastrofalt. Vi er simpelthen nødt til at definere en ”bundlinje”. Hvis du har bestået læreruddannelsen, skal du kvalificeret kunne varetage undervisning. Ikke oplæsning fra en bog. Undervisning.

Jeg tror simpelthen ikke, der er nogen vej udenom mere praksis. Og ikke praksis for praksis skyld. Ikke praksis klemt ind som en dag eller to hist og her. Ikke praksis som lige skal overstås. Men praksis, hvor du skal stå til regnskab for det, du gør. Praksis hvor du bliver kigget efter i sømmene - også af dig selv. Og nej jeg er ikke nødvendigvis fortaler for de nye trainee-uddannelser. Det er alt for afhængigt af den skole, du kommer ud på. Jeg er bange for at du ”bare” går ud og gør det, du eller de altid har gjort.

Jeg er fortaler for øve-skoler. Jeg er fortaler for flere undervisere og forskere fra læreruddannelsen ude på skolerne og flere lærere inde på læreruddannelserne. Jeg er fortaler for, at vi som studerende lærer at arbejde i teams, så vi kan danne vores egne små forsker/udviklingsteams, og så er jeg kæmpe fortaler for at vi tør gå dybere ind i lærernes professionelle identitet. Hvad er det der tænder dig? Hvad er det, der gør at du vil tilbringe dag ud og dag ind med børnene? Hvad har du på hjertet? Hvordan reagerer du, når tingene ikke går som forventet? Hvad får dig til at tænde af? Hvordan får du dine psykologiske behov opfyldt, så du kan være der for eleverne? Hvordan sikrer du dig at du ikke bare er lærer på din måde, men lærer for børnene?

Er det at gå for tæt ind på dig som person? Sikkert. Men helt ærligt - hvis du skal arbejde med mine børn, så skal du altså også arbejde med dig selv.

Og så en sidste ting. Men måske den mest væsentlige. Der er IKKE behov for en politisk debat om rammer og principper for en fremtidig forskningsbaseret læreruddannelse med stærk professionstilknytning og fokus på samspil mellem fag, didaktik og praksis. Der er behov for en kvalificeret FAGLIG debat om principperne, der kan vejlede politikerne i deres kamp for de rette rammer.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
315 andre er allerede tilmeldt