Blog
0   2

Inklusion – er det bare et af tidens hurra-ord?

Abonner på nyt om Anne Marie Marquardsen i dit personlige nyhedsbrev.


Er inklusion blot endnu et hurraord – et skønt Utopia? Noget, det er umuligt at arbejde med, når grundvilkårene for fællesskabende undervisning i den danske folkeskole ofte lader meget tilbage at ønske? Når lærernorm, klassestørrelser, rumforhold og støj nærmest fungerer som ekskluderende mekanismer? Det mener jeg ikke, selv om ordentlige vilkår burde være lovsikret!

Men inklusion handler om andet og mere end en diskussion om faktuelle tilstande. For etablering af inkluderende læringsmiljøer er forankret i grundlæggende værdier og personlige holdninger. Ser jeg hele mennesket bag de vanskeligheder, som eleven aktuelt er udfordret af? Og reagerer anerkendende? Er jeg som professionel bevidst om mine egne og min skoles kultur og syn på normalitet. Evner jeg at etablere stærke relationer og fælles opmærksomhedsstunder om et væsentligt indhold? Kan jeg i min undervisning genere oplevelser og aktiviteter, der rammer den enkelte elevs og klassens styrker og interesser - men samtidig udfordrer og træner det, som kan være svært? Det er meget enkelt for mig at stille alle disse spørgsmål. Det er straks langt mere komplekst at omsætte teori og tankestof til god pædagogisk praksis, men vi har intet valg – det er det, som skal til.

Artiklen fortsætter under banneret

Tidlig indsats og pligt til samarbejde

Denne sommer udsendte den norske regering en pressemeddelelse med overskriften "Tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage og skole" - en omfattende satsning, der skal sørge for en børnehave og skole, som giver alle børn mulighed for at lykkes uafhængig af baggrund. Og fra efteråret 2019 indfører regeringen samarbejdspligt for skole og børnehave for at give børn en bedre overgang.

Samarbejde af faglig lyst

I Danmark er der, mig bekendt, ingen planer om at indføre en sådan pligt, men jeg vil appellere til samarbejde af faglig lyst!  

Lad dette indlæg være en opfordring til at finde frem til egne og fælles værdier med blik for at skabe inkluderende læringsmiljøer og sammenhæng mellem dagtilbud og skole. Tænk, hvis et fagligt samarbejde kunne give alle Danmarks børn mulighed for at lykkes. Det må kalde på et stort hurra!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.186 andre er allerede tilmeldt
HVAD HAR DU OPLEVET?

Er du selv som lærer eller kender du elever, som er kommet i klemme? Hjælp Folkeskolen med at kaste lys over inklusion - del din personlige oplevelse eller send os et tip på inklusion@folkeskolen.dk  eller via formularen:

Del din oplevelse her