Debat

Kvalitet i mere praktik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det må da være dejligt at være så skråsikker, at man som Kirsten Krogh-Jespersen, Århus Dag- og Aftenseminarium, i Folkeskolen nummer 42 kan tillade sig at tale om 'sludder' og oven i købet 'uforfalsket', når en undersøgelse vedrørende nyuddannede læreres start viser en utilfredshed med hensyn til praktik, og at det er svært at få 'de store ord' ned i gulvhøjde.

'Der er tit for ringe muligheder for at sammenholde teori og praksis og dermed udvikle sig i lærerjobbet', bliver Kirsten Krogh-Jespersen citeret for at sige. Det er jo lige præcis her, der er noget at tage fat på for seminarierne (i samarbejde med praktikskolerne); nemlig at de lærerstuderende har mulighed for at koble teori og praksis, mens de studerer (når man er færdig, har man i starten nemlig nok at gøre med alverdens praktiske forhold på det nye sted). Her mener jeg, at et langt praktikforløb i uddannelsen kunne opkvalificere muligheden for denne kobling, hvis seminarierne ellers magter at blive konfronteret med den pulserende hverdag i nutidens folkeskole og netop få praksis 'ned' i gulvhøjde - og snakke om børn og undervisning.

At Kirsten Krogh-Jespersens tid på græs ikke kunne bruges til noget, er vel hendes problem og ikke ensbetydende med, at der ikke kan etableres en form for praktik, hvor de lærerstuderende får mulighed for i længere tid (eventuelt et halvt år) at varetage lærerens opgaver, måske med en-to indlagte uger, hvor man er på seminariet i studiegrupper for at koble teori og praksis.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Her vil der være mulighed for at komme med oplevelser fra 'den næsten virkelige skoleverden'. Lærerjobbet er temmelig omsiggribende. Specielt er socialiseringsopgaven stor - og formentlig større end dengang Kirsten Krogh-Jespersen tyggede græs i folkeskolen. Alle 'udenomsopgaverne' skal opleves 'in natura'.

Jeg kan ikke bruge syv-ni ugers praktik til så meget - det er simpelthen for lidt. Pædagoguddannelsen har et forløb på cirka tre måneder og to forløb på cirka seks måneder. Ikke at vi kan løse alle vanskeligheder med mere praktik, men vi kunne måske nærme os virkeligheden noget mere. Der skal naturligvis være en mening med og kvalitet i mere praktik.

Stig Andersen

Århus