Anmeldelse Ordblind/læsesvag
0   30

Godt ord igen

Materialet er gennemsyret af god kvalitet og i den grad relevant at inddrage i undervisningen. Herfra skal derfor lyde den største anbefaling af "Ord".

Ord 1-5

Fakta


Titel
Ord 1-5

Forfatter
Mikael Højbjerg, Thomas Mose, Birgit Dilling Jandorf, Inga Thorup Thomsen

Pris
98,75

Sider
56

Forlag
Alinea


Pris
1248,75

Sider
150

Type
Lærervejledning

Alinea har i samarbejde med fire forfattere udgivet en ny serie, der hedder "Ord", og det er et undervisningsmateriale til elever med ordblindhed/fonologiske vanskeligheder. Helt konkret er målgruppen elever, som er testet ”gule” eller ”røde” ved den tværgående ordblindetest. Den test kan tages fra 3. klasse, og materialet er udarbejdet, så det kan anvendes fra 3. klasse og opefter. En vigtig pointe i den sammenhæng er, at materialet også henvender sig til unge og voksne, der er ordblinde. Materialet indeholder derfor heller ikke infantile opgaver, men netop målrettede opgaver henvendt til alle aldersgrupper.

Artiklen fortsætter under banneret

Serien omfatter fem hæfter og en meget grundig lærervejledning, der nærmest skridt for skridt beskriver de fem hæfters indhold, opgavernes opbygning og hensigt samt relevans. Dertil kommer en grundig gennemgang af de tre ordlæse- og stavestrategier, som er grundlaget i hæfterne, og som også danner progressionen i hæfterne.

De tre strategier i serien er ”Læsning og stavning af lydrette ord understøttet af tappeteknikken”, som omfatter hæfterne 1 og 2. ”Læsning og stavning af ord med betingede udtaler understøttet af tappeteknikken”, som er hæfte 3. Og endelig hæfterne 4 og 5, som understøtter ”Læsning og stavning af ord understøttet af morfologisk viden”, som er den tredje strategi. Tappeteknikken er meget eksemplarisk beskrevet i lærervejledningen og visuelt angivet på klapper i hæfterne.

Der er gennem de senere år kommet et øget fokus på materialer til ordblinde elever, hvilket kun kan hilses velkommen. Materialet her indgår på meget fornem vis i den række af nye udgivelser, blandt andet fordi det er så målrettet i sin struktur og i sine opgaver.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.186 andre er allerede tilmeldt
Få mere specialpædagogik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for specialpædagogik?

Tilmeld dig på netværket og få en mail hver anden uge med alt det nyeste.

Netværket Specialpædagogik