Anmeldelse

Ord 1-5

Godt ord igen

Materialet er gennemsyret af god kvalitet og i den grad relevant at inddrage i undervisningen. Herfra skal derfor lyde den største anbefaling af "Ord".

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alinea har i samarbejde med fire forfattere udgivet en ny serie, der hedder "Ord", og det er et undervisningsmateriale til elever med ordblindhed/fonologiske vanskeligheder. Helt konkret er målgruppen elever, som er testet ”gule” eller ”røde” ved den tværgående ordblindetest. Den test kan tages fra 3. klasse, og materialet er udarbejdet, så det kan anvendes fra 3. klasse og opefter. En vigtig pointe i den sammenhæng er, at materialet også henvender sig til unge og voksne, der er ordblinde. Materialet indeholder derfor heller ikke infantile opgaver, men netop målrettede opgaver henvendt til alle aldersgrupper.

Fakta:

Titel: Ord 1-5

Forfatter: Mikael Højbjerg, Thomas Mose, Birgit Dilling Jandorf, Inga Thorup Thomsen

Pris: 98,75

Sider: 56

Forlag: Alinea

Pris: 1248,75

Sider: 150

Type: Lærervejledning

Serienomfatter fem hæfter og en meget grundig lærervejledning, der nærmest skridt for skridt beskriver de fem hæfters indhold, opgavernes opbygning og hensigt samt relevans. Dertil kommer en grundig gennemgang af de tre ordlæse- og stavestrategier, som er grundlaget i hæfterne, og som også danner progressionen i hæfterne.

De tre strategier i serien er ”Læsning og stavning af lydrette ord understøttet af tappeteknikken”, som omfatter hæfterne 1 og 2. ”Læsning og stavning af ord med betingede udtaler understøttet af tappeteknikken”, som er hæfte 3. Og endelig hæfterne 4 og 5, som understøtter ”Læsning og stavning af ord understøttet af morfologisk viden”, som er den tredje strategi. Tappeteknikken er meget eksemplarisk beskrevet i lærervejledningen og visuelt angivet på klapper i hæfterne.

Der er gennem de senere år kommet et øget fokus på materialer til ordblinde elever, hvilket kun kan hilses velkommen. Materialet her indgår på meget fornem vis i den række af nye udgivelser, blandt andet fordi det er så målrettet i sin struktur og i sine opgaver.