Lærerstuderende: Jeg går glip af vigtig undervisning

Sara Elvekjær mister vigtig grammatikundervisning i dansk, hvis hun skal passe sin praktik. Læreruddannelsen Jelling har nemlig slået undervisningen for 1., 2. og 3. årgang sammen. "Der planlægges efter 1. årgang, det er dødfrustrerende", siger hun

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som den nuværende læreruddannelse er skruet sammen, er det svært for uddannelsesstederne at skrabe tilstrækkeligt med studerende sammen til alle linjefag. Derfor har man flere steder valgt at lave fælles undervisning for flere årgange.

Ideen er der sådan set ikke noget i vejen med, mener Sara Elvekjær, som går på 3. årgang på Læreruddannelsen i Jelling. Men i praksis giver det en del problemer.

"En ting er, at vi kom en uge senere i gang end de andre hold, fordi vi skulle vente på introforløbet. Men hele undervisningen bliver nu planlagt efter 1. årgang. Så på trods af, at de hele tiden har vidst, at vi skal i praktik i uge 47, så har de lagt et grammatikforløb i den uge. Og når vi kommer tilbage, kommer der tre uger med undervisning, som jeg ikke behøver at følge, fordi jeg har haft det inden".

Sara Elvekjær har nu spurgt sin praktiklærer, om hun kan få fri, så hun kan komme til undervisningen, men hun mener, det er forkert, at det skal være nødvendigt. "Jeg føler mig som gæst på mit eget linjefag".

Du må vælge mellem pædagogik og dansk

Sara Elvekjær oplever, at undervisningen bliver lagt efter, hvad der passer lærerne. En gang har hun været ude for, at en forelæsning i dansk blev lagt samtidig med forelæsningen i pædagogik.

"Jeg har gjort opmærksom på det, men så fik jeg at vide, at jeg bare måtte vælge. Det kan jo ikke være rigtigt, at jeg skal springe frem og tilbage. Det er meget frustrerende".

Hun startede på læreruddannelsen i Århus, men da hun flyttede sammen med sin kæreste, blev der pludselig 70 km til Århus og kun 10 til Jelling.

"Det er jo dejligt, at der er en uddannelse så tæt på. Men jeg må indrømme, at jeg flere gange har overvejet at flytte tilbage. Når man har prøvet begge ting, så er er Jelling altså for lille. Det kan ikke være rigtigt, at jeg hele tiden skal kæmpe for at få min undervisning".

Leder: Vi små uddannelser kan noget andet

Uddannelsesleder på Læreruddannelsen i Jelling Jørgen Juul kan godt forstå, at Sara Elvekjær ærgrer sig.

"Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, hvis hun oplever, at hun skal gå glip af undervisning. Vi har lagt alle årgangenes praktik samtidig og opfordret underviserne til at tilrettelægge undervisningen, så den passer til alle årgange. Det er rigtigt, at 3. årgang har en uges mere praktik. Men det er så trods alt kun 3 procent af undervisningen hun går glip af".

Introforløbet ligger ud over den almindelige undervisning, så der mener Jørgen Juul ikke, at Sara Elvekjær skal føle sig snydt. Han kender ikke til at forelæsninger bliver flyttet og lagt på samme tidspunkt. "Det er selvfølgelig ikke optimalt".

Han mener, at de små uddannelsessteder har nogle andre kvaliteter end de store.

"Det er klart, at hvis man ser studenteraktiviteter og et meget aktivt studiemiljø som ekstremt vigtigt, så er det bedre på de store uddannelser. Til gengæld har vi nærhed, tæt dialog og nem adgang til hinanden. Der er ikke ret langt mellem det forskellige parter på et lille studiested".