Anmeldelse Natur/teknologi
0   40

Del versus helhed

Mange timers spændende arbejde med faget venter de elever, der får fingrene i et A-, B- eller C-hæfte. Men opgaverne kan ikke bruges uden faglig forberedelse, hvis udbyttet skal være optimalt.

Natur/teknologi A, B og C

Fakta


Titel
Natur/teknologi A, B og C

Forfatter
Troels Gollander

Pris
31,25 kroner per styk

Forlag
Pirana

Det er godt, at også mindre aktører på det store og indimellem junglelignende marked for læremidler kan komme af sted med at udgive materialer, der faktisk dækker et uopfyldt behov inden for et bestemt fagområde.

Artiklen fortsætter under banneret

Og sådan tager forlaget Piranas lille sæt af arbejdshæfter sig umiddelbart ud: fint og indbydende layout, spændende opgaver om snart sagt alt, hvad man i faget kan tænkes at komme omkring og blive klogere på.

Alle hæfterne er fra det ene dobbeltopslag til det næste for en stor dels vedkommende bygget ens op. A’eren har således tre delvist selvrettende opgaver inden for hvert emne, mens B’eren quizzer på lidt højere niveau, og C’eren runder af med de sværeste udfordringer på et niveau og med en emnekreds, der vel nærmer sig 5.-6. klassetrin. Der er godt nok stof til mange timers selvstændig fordybelse.

Udgiverne slår på, at der med hæfterne blandt andet er tænkt i informationssøgning. Okay, her kunne nogle mere omfattende retningslinjer end ”Husk, at du gerne må søge i bøger og på nettet” helt sikkert have gjort en positiv forskel, også for den anførte faglige læsning.

Helt uenig med forlag og forfatter er jeg, når det kommer til, hvordan hæfterne overhovedet kan og bør anvendes. Eleven får indledningsvis at vide, at her kan man læse og quizze sig klogere. Jeg tænker, at vedkommende netop kun bliver – og kun kan blive – Bezzerwisser- eller Trivial Pursuit-klog, hvis han eller hun uden forudsætninger i øvrigt jagter den detalje i det store billede, som et quizsvar jo typisk er. Her kunne der sikkert udspinde sig en lang og lærd diskussion om læringssyn, del i forhold til helhed og så videre – som praktiker vil jeg blot anføre, at jeg i det mindste ikke ville ”udsætte” mine elever for (ret mange) quizzer og opgaver af nævnte karakter uden et forudgående og sammenhængende stykke arbejde med pågældende emne.

Der er altså ikke noget at udsætte på hæfternes faglige indhold som sådan, men materialet skal bruges rigtigt – helt oplagt som evaluering – hvis der skal blive tale om andet og mere end underholdning og tidsfordriv.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.382 andre er allerede tilmeldt