Blog
9   68

Hvor blev respekten af?

Abonner på nyt om Folkeskolens håndværk og design-rådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Jeg oplever ikke store udfordringer med inklusionselever i de praktiske fag. Til gengæld er behovet for at inkludere helt "almindelige" elever blevet større. Ikke kun i de praktiske fag.

FOTO: Pixabay.com

“Nej, du skal ikke tale, når jeg taler”

Artiklen fortsætter under banneret

“Du skal heller ikke afbryde din sidemand”

“Nej, du skal ikke råbe ud ad vinduet, efter en ældre mand”

“Nej, du skal ikke stå og hamre med en hammer ned i høvlebænken”

“Nej, du skal ikke male på væggen”

“Nej, du må ikke løbe rundt med saven”

“Nej, du må ikke stikke ham/hende med nålen”

 

Ovenstående er citater begået af mig. Sagt til helt “almindelige“ elever. Der ikke er kategoriseret som inklusionselever. De sidste er sagt i håndværk og designlokalet. De første er ikke.

 

Inklusion af alle elever.

I forbindelse med folkeskolen.dk’s fokus på inklusion, har jeg følgende kommentar:

"jeg oplever ikke store udfordringer med inklusionselever i de praktiske fag. Jeg oplever til gengæld et større behov for at inkludere helt “almindelige” elever" 

"Almindelige" elever der er vant til at blive hørt. Hele tiden. Vant til at diskutere. Vant til, at alting KAN diskuteres. Vant til at få sin vilje og som er impulsstyrede.

 

Ikke alt skal diskuteres

Elevinddragelse og medbestemmelse er godt. Men visse ting kan og skal ikke diskuteres. Hverken i dansk, matematik eller håndværk og design. Dog oplever jeg igen og igen elever, der har et udtænkt stort behov for netop det. Det kræver sin underviser. Også selvom denne er en velforberedt og god klasserumsleder.

I H&D faglokalet er der en række sikkerhedsregler, som bare skal overholdes. Og med ovenstående in mente, oplever jeg et stort pres i nogle klasser.

For nogle elevers intense behov for at kommentere og diskutere er så stort, at det grænser til gedigen manglende respekt for hinanden, for os som undervisere, for værktøj, materialer og sikkerhedsregler. Jeg har ikke en empirisk undersøgelse der understøtter det. Jeg mærker det hver dag.

 

Faglokalet venter.

Håndværk og design undervisningen har i nogle klasser derfor foregået i deres klasse. Det er ikke hensigtsmæssigt med elever der skider højt og flot på sikkerhedsreglerne i H&D lokalet. I stedet bruger vi tid på at lære reglerne og hinanden at kende. Dét gennem undervisningsforløb i klassen, der kræver ro og individuel fordybelse. Eleverne bemærker ikke den ændrede struktur.

Når vi har forventningsafstemt, -lært hinanden at kende, øvet os i at respektere hinandens grænser og formåen i faget. Og lært at respektere sikkerhedsregler, materialer og værktøj, (der går som oftest flere måneder) kan vi påbegynde turen til faglokalet. Her fortsætter den individuelle fordybelse, dog med større armbevægelser, og, forhåbentlig, større respekt.

 

Hvorfor?

Selvom jeg planlægger undervisningen efter den ændrede tendens blandt eleverne, er jeg stadig efterladt med spørgsmålet: hvad skyldes denne udvikling?

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.106 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.186 andre er allerede tilmeldt
HVAD HAR DU OPLEVET?

Er du selv som lærer eller kender du elever, som er kommet i klemme? Hjælp Folkeskolen med at kaste lys over inklusion - del din personlige oplevelse eller send os et tip på inklusion@folkeskolen.dk  eller via formularen:

Del din oplevelse her