Pythagoras på Instagram

Matematikundervisning hos Lis Zacho kan snildt indeholde Facebook, film på elevernes mobiler, Instagram og brug af Padlet. Værktøjs-apps og organiserings-apps holder hun meget af at bruge, mens trænings-apps er uinteressante.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hjælp til at organisere tingene for os fungerer godt. Vi bruger en Padlet til at samle al den viden, vi har i klassen om funktioner. På den måde har vi organiseret vores viden og samlet den et sted. Vi kan let finde den frem igen, jeg kan dele padlettens URL med eleverne i Facebook, og alle vil med det samme kunne se den", forklarer Lis Zacho, der er matematikvejleder på Lindevangsskolen på Frederiksberg og matematikfaglig rådgiver på folkeskolen.dk/matematik.

Hun bruger ofte Facebook og Instagram med eleverne for at organisere arbejdet. Hun mener, at det er en let digital resurse at have med sig på sin telefon.

"Eleverne kan skrive alt de ved om brøker i en fælles padlet. Her står, hvad vi ved, hvad vi skal arbejde mere med, hvad der er svært. Padletten er interessant, fordi den gør alting i undervisningen mere åbent, mere demokratisk og alle bliver hørt på skrift. Eleverne kan også bruge Padlet i andre sammenhænge - når de skal samle kageopskrifter eller skrive dagbøger fra deres ferie", skriver Lis Zacho i en e-mail som svar på, hvilke apps og hjemmesider, hun bruger i sin undervisning.

Spørgsmål på Facebook

"I min klasse har vi for eksempel arbejdet med Pythagoras. Jeg havde lagt forskellige billeder op på min Instagramprofil, og eleverne kunne så se forskellige repræsentationer af Pythagoras". (Artiklens foto er et eksempel)

I klassen bruger de også Facebook til spørgsmål af faglig karakter. Eleverne stiller spørgsmål og klassekammerater eller læreren svarer. Lis Zacho fortæller, at det er hurtige beskeder, spørgsmål, foto af noget, der er skrevet på tavlen.

"Det er interessant, fordi eleverne rent faktisk læser det, jeg skriver til dem, og så er det med til at styrke vores relation".

Eleverne producerer også jævnligt små film på deres mobiltelefoner, hvor de forklarer noget vanskeligt matematik. Hun nævner også brug af number line, der er god til at give eleverne et overblik over tallinjen og tal, der ikke er hele. Regneregler bruger hun også i undervisningen. Eleverne bruger den som en formelsamling - den er lettilgængelig.