Anmeldelse

Mere læselyst og skrivefryd

13 år senere

... er kvaliteten stadig helt i top. Så det er bare med at komme i sving med at læse og skrive fiktion.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Den svære toer” er ligefrem et begreb, anmeldere bruger, når forfattere efter en stor debutsucces udgiver deres andet værk. Er den anden udgivelse en lige så sikker træffer som den første? Er kvaliteten i orden, og konsoliderer forfatterne dermed deres position? Disse spørgsmål lå som det første mig på sinde, da jeg fik Cecilie Bogh og Jette Eibergs nye materiale, "Mere læselyst og skrivefryd", fra Dansklærerforeningen i hånden. Jeg mindes nemlig tydeligt, hvilket fremragende materiale deres første udgivelse med samme titel var. Jeg brugte materialet i undervisningen og var meget optaget af forbindelsen mellem at læse og skrive fiktion, og ”toeren” skuffer ikke.

Fakta:

Titel: Mere læselyst og skrivefryd

Forfatter: Cecile Bogh og Jette Eiberg

Pris: 223,25

Sider: 208

Type: Elevbog

Forlag: Dansklærerforeningen

Pris: 478,75

Sider: 48

Type: Lærervejledning

Pris: 86,25

Type: Plakatsæt

Den nye udgivelse med samme titel, dog påklistret et lille ”mere”, er intet mindre end fremragende her 13 år efter den første udgivelse. Jeg kender konceptet fra deres første bog, hvor deres intention er at styrke elevernes fiktionskompetence ved at lade dem ikke blot læse fiktion, men også skrive fiktion. Forfatterne har gjort sig umage med at finde nogle nye, korte og spændende fiktionstekster, der har de centrale elementer i fokus, blandt andet kan det nævnes, at en islandsk forfatter indgår med en uhyggelig tekst.

"Mere læselyst og skrivefryd" er bygget op omkring nogle centrale danskfaglige områder. Det er genre, komposition, fortæller-aktør-miljø, sproglige virkemidler samt tema og handling, hvor det er hensigten, at eleverne også ved hjælp af forskellige skriveøvelser skriver fiktion.

Ligesom forfatterne har gjort sig umage og udgivet et godt materiale, så er Maria Buchmanns illustrationer ret fængende for målgruppen af elever i folkeskolens overbygning. Illustrationerne har et præg af karikeret cowboy, fordrukken detektiv og mørk storbyslum over sig, og alle er supergode. Delelementer af illustrationerne går igennem hele materialet, hvilket giver en god sammenhængskraft.

Tilbage er at anbefale materialet på det varmeste, og spændende om vi skal vente 13 år på "Mere mere læselyst og skrivefryd".