Naturfag
2   55

Lærerprofession-dommer: Hvor er kandidaterne til naturfagsprisen?

Med en særpris sætter Lærerprofession.dk fokus på muligheder og udfordringer i folkeskolens naturfag, men dommerne fandt i 2018 hverken et bachelor- eller et diplomprojekt, der indeholdt det helt særlige, sagde Betina Downes, ved årets prisfest

For at få en naturfags-særpris kræves der noget særligt. Det forpligter, at man har beskæftiget sig med noget særligt inden for naturfagene, sagde lærer Betina Downes, da hun ved Lærerprofession.dk's i fredags skulle fortælle, hvorfor dommerne havde besluttet, at der ikke skulle uddeles en særpris i år.

"I dommerkomiteen ledte vi efter det særlige, det der afviger fra det sædvanlige, og som kan inspirere alle os, der underviser i naturfagene og arbejder med at udvikle vores praksis", sagde Betina Downes. Til daglig arbejder hun på Herfølge Skole, hvor man forsøger systematisk at integrere naturfaglige metoder i flere fag.

Artiklen fortsætter under banneret

 Vi er lærere, ikke fysikere, biologer eller geografer

Der var indstillet mange projekter til årets særpris, og der levede alle op til de generelle krav om originalitet og om at være inspirerende. Men det naturfaglige var ikke altid det primære fokus, fortalte Betina Downes. I talen fremhævede hun en række udfordringer for naturfagslærere: De skal ikke alene hele tiden være fagligt helt op på tæerne. De skal også holde fokus på didaktikken og pædagogikken.

"Topkarakterer i bio- og pladetektonik eller fission kan ikke afhjælpe svag klasseledelse eller mangel på pædagogiske greb, når børn er i afmagt, eller når forældre pludselig efterlyser lærerens hjælp i form af en pædagogisk handleplan. Vi er lærere, ikke fysikere, biologer eller geografer", sagde hun.

Lærere skal tilbyde undervisning, så eleverne i fremtiden kan anvende deres tilegnede kompetencer i det samfund, de skal leve i. Det kræver både høj faglighed og dyb indsigt i didaktik og

Priser for gode naturfagsprojekter

I 2018 og 2019 sætter Lærerprofessioin.dk ekstra fokus på naturfagenes potentialer og problemer. Derfor uddeles der en pris for det gode professionsbachelorprojekt og/eller en pris for det gode pædagogiske diplomprojekt om biologi, fysik/kemi, geografi og/eller natur/teknologi.

Dommerne søger efter projekter, der kobler diskussion af muligheder og udfordringer med et handlingsrettet perspektiv. Vægten kan ligge på faget eller fagenes dannelsespotentialer, på det fællesfaglige og/eller på koblingen mellem praksisempiri og fagdidaktisk indsigt.

Det er eksaminator og censor, der indstiller et projekt. Indstillingsskemaet findes her på sitet. 2019 fristen er tirsdag den 20.august.

Uddelingen af særprisen støttes af Alinea, GO Forlag og Hans Reitzels Forlag.

pædagogik. Det er ikke enten eller, det er både og, understregede Betina Downes og fulgte op med et spørgsmål om, "hvilke udfordringer, der synliggøres i koblingen mellem teori og praksis i læreruddannelsens naturfag".

En lærende naturfagslærer

"Vi skal praktisere det, vi prædiker", fortsatte hun. "Vi skal være undersøgende og eksperimenterende, for det nye sorte i naturfagene er lige rundt om hjørnet, og det er essentielt at vi kobler os på nyhedsstrømmen. Det kalder på forsøgsskoler, på kritiske øjne, på modbeviser og forandringer".

Der er brug for både lokale- og kommunale naturfagsteams, mener Betina Downes. Naturfagslærere skal mødes i studiegrupper. "Vi skal blogge og læse relevante tidsskrifter. Vi skal være nysgerrige på det at være en lærende naturfagslærer".

Alle skal være med i samarbejdet

Til tider kan naturfagene opleves som enlige øer i det store skolehav. Men den vante praksis med én voksen bag en lukket dør er heldigvis under afvikling, og der er brug for et professionelt læringsfællesskab, sagde hun. Et læringsfællesskab, hvor alle i teamet deltager i et tæt, forpligtende samarbejde om at skabe bedre betingelser for alle elever. Lærerne må både dele viden og ansvar - ansvar for elevernes trivsel og læring.

"For mig som naturfagslærer betyder det, at jeg arbejder tæt sammen med mit udskolingsteam om planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisningen. Vi er fælles om at finde muligheder og tiltag, hvis en elev ikke trives, eller hvis der er faglige udfordringer".

Naturfagsdommere

Naturfagskonsulent Erland Andersen, København

pædagogisk konsulent Brian Ravnborg Christensen, Center For Undervisningsmidler Aalborg

lærer Betina Downes, Herfølge Skole, Køge

lærer, cand.pæd. stud. Jonas Jensen, Aarhus

lektor Lars Brian Krogh, læreruddannelsen i Aarhus

lærer Henning Lehmann, Brønshøj

professor Claus Michelsen, Syddansk Universitet

Betina Downes understregede, at alle på skolen - både ledelse, lærere og pædagoger - må arbejde tæt sammen om både at holde fokus på elevernes faglige og personlige læreprocesser, på lærernes og pædagogernes samarbejdskultur, på de indbyrdes relationer og på skolens værdier.

Til debattører og beslutningstagere

Med direkte adresse til de deltagere i Lærerprofession.dk's prisfest, "der enten præger eller sætter den uddannelsespolitiske dagsorden", sagde hun: "Hvis I overvejer, hvordan der kan blive mere praktik i læreruddannelsen, og hvordan der skabes en bedre kobling mellem teori og praksis, så lover jeg på praktiklærernes vegne, at vi fortsætter med at byde de studerende velkommen på Danmarks bedste arbejdsplads, hvor vi dagligt kommer rundt om det hele barn, både fagligt, socialt og personligt".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.115 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.383 andre er allerede tilmeldt