Blog
0   1

Børn - fattigdom og skole

Abonner på nyt om Dannelse og bæredygtighed i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Mål 1 i de 17 Verdensmål handler om at afskaffe fattigdommen i Verden. Men tro ikke det kun handler om alle de andre ude i den store verden.

Der er også fattige i Danmark. Her kommer nogle facts.

Som en konsekvens af at Danmark har tilsluttet sig FN’s Verdensmål er fattigdomsgrænsen genindført i Danmark i år. Danmarks statistik regner en borger for at være relativ fattig, hvis man som enlig uden børn har en årlig indkomst, efter skat, på mindre end 117.000 kroner.

Artiklen fortsætter under banneret

Børn fra fattige familier er udsatte på flere måder, både socialt, økonomiske og kulturelt. Fælles for dem er, at børnene ofte isolerer sig. Det bliver i det hele taget svært for børn fra fattige familier, at blive en del af fællesskabet og det får store konsekvenser for deres trivsel og deres karakter i skolen og dermed muligheden for senere at få et job.

Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er der i øjeblikket godt 44.000 fattige børn i Danmark. Uligheden mellem de rige, som bliver rigere og de fattige, der bliver fattigere, er samtidig vokset.

Fattigdom i Verden - falder

Hvis vi ser på verdensplan er andelen af fattige i de seneste 25 faktisk faldet. Verdensbanken angav i oktober i år, at der for første gang nogensinde lever færre end hvert tiende menneske under den internationale fattigdomsgrænse.

Og det er da godt, men igen bliver billedet lidt broget, da uligheden på verdensplan også er ujævnt fordel på de forskellige kontinenter. Asien og Sydamerika klare sig bedst. Men på det Afrikanske kontinent syd for Sahara, er antallet af fattige steget. Her lever 4 ud af 10 på under 1,9 USD (godt 13 kroner) om dagen.

Det er her, årsagen er mange af de udfordringer, vi ser i dag med flygtninge strømme og interne krige. Skolegang er ikke nok, hvis der for eksempel ikke er noget arbejde efter end uddannelse. Der kræves et massivt samarbejde på tværs af lande, lokalsamfund, civilsamfund, erhvervsliv og individuelt for at påvirke og ændre fordelingen af magt og ressourcer, hvis ulighed og fattigdom skal komme til livs. Det kommer vi også til at se på, når jeg senere skriver om mål 10: Mindre ulighed.

Støt lande i Afrika som går foran

I Kenya, hvor jeg kommer en del, er man meget bevidst om dette. Når for eksempel somalier flygter fra fattigdom og klan-krige i landet og går ind over grænsen til Kenya, prøver Kenya at hjælpe, støtte og give asyl, samt opbygge nogle af verdens største flygtninge centre. Kenya er selv et fattigt land, men de ved, at det nytter. Også selvom terror organisationer som Al Shabaab fra Somila, går ind og laver nålestiks angreb i landet. Derfor bør rige lande som Danmark støtte mere massivt i Kenya både økonomisk, socialt, på sundhedsområdet og skoleområdet. En uddannet, oplyst befolkning har nemmere ved at komme ud af fattigdommen end en underoplyst og u-uddannet befolkning.

Vi ser i øvrigt heller ikke flygtninge fra Kenya her i Danmark. Hvis danske politikere gerne vil støtte i nærområderne, så er der alt mulig grund til at øge støtten til lande som Kenya.

Hvordan kan man arbejde med målet om at mindske fattigdom?

Ud over at eleverne skal have viden bør de også have kompetencer i – emotionelt og socialt - at kunne blive opmærksomme på fattigdommens signaler. Samtidig bør vi som lærere, være i stand til at formidle fattigdommes forskellige sider. Både de strukturelle og det, der har med livformer og livsstile at gøre. Det betyder at vi som lærere sammen med vores elever, også skal være i stand til at se på mulige veje ud af fattigdommen og reflektere i fællesskab om de strukturer, der gør mennesker fattige.

Og ikke mindst respektere og solidarisk forstå enkelt individer, som de er, også selvom de er fattige.

Billedet:

Samuel går på en af de rige privatskoler i Kenya. Han viser en dansk 20-krone. Mange familer i Afrika har ikke meget mere om dagen at leve for. Uligheden mellem den rige del af befolkningen og den fattige del vokser mest på det Afrikanske kontinent. Det vil kræve mere samarbejde på tværs af alle lande, hvis Afrika skal afskaffe fattigdom på dette kontinent. Afskaffelse af fattigdom vil hindre flygtninge i at søge mod det rige Europa

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen