Debat

“Nationale test er ikke et pædagogisk redskab, men et styringsredskab.”

Sådan lyder konklusionen i en ny artikel/rapport fra professor i fagdidaktik og IT v. DPU, Jeppe Bundsgaard. Endnu en vigtig rapport omkring de nationale test, testkulturen og OECD-strømningen i det danske skolesyn.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Følgende er udtryk for egen personlige holdning. 

Jeppe Bundsgaard, professor i fagdidaktik og IT v. DPU har netop udgivet en artikel / rapport omkring den pædagogiske brug af test. Herunder om nationale test kan fungere som et pædagogisk redskab (se screenshots af konklusionen). 

Konklusionen er klar: Nej!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Først og fremmest får de nationale test end anden rolle end først tiltænkt. Dette fordi staten holder kommunerne ansvarlige for at de nationale test bidrager til at eleverne bliver dygtigere, hvis de scorer højt på de nationale test. Med andre ord måles elevernes faglige udbytte ud fra testene.

Dernæst holder kommunerne heraf skolelederne ansvarlige, som derfra skal holde lærerne ansvarlige, som så kommer til at holde eleverne ansvarlige.

Nationale test er derfor klassificeret som “high stakes”, og får derfor principiel betydning for ens job som skoleleder og lærer - og eleverne oplever testene som en belastning. Det forholder lærere og skoleledere sig også til løbende, men vi skal stadig gennemføre dem; ofte imod andre skyldige hensyn til eleverne. Det er et svært bolche at sluge, når man ønsker eleverne det bedste! 

Konklusionen er derfor, som jeg også tidligere, har skrevet, at testene ikke bliver et pædagogisk redskab, men derimod et styringsredskab og en test af autoritetstro. 

Det er kontraproduktivt for alle - og sådan bør det ikke være!

Test er ikke partout negative, men de skal være et brugbart pædagogisk redskab. Disse forefindes allerede - men vi skal være påpasselige med at lade test være test for testene og statens skyld. 

Samtidigt skal vi være agtpågivne over for, at undervisning ikke reduceres til “teaching to the test.” 

Undervisning, skolen og eleverne er mere værd end det! 

Christen Kolds ord; “Træd varsomt, her bliver mennesker til!” bør stadig være skolens vigtigste pejlemærke! 

#menneskerførsystemer

Rapporten: https://www.journals.uio.no/index.php/sakprosa/article/view/6007