Blog
0   5

Pop art light

Abonner på nyt om Folkeskolens billedkunstrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Nogen gange, så skal det bare være enkelt og lige til. Nogen gange skal man have vikar, og så skal undervisningen jo stadig have fagligt indhold, uden bare at være "tegn frit".

Nogle gange, må man tage sorgerne på forskud, og nogle gange har man brug for vikarmateriale i billedkunst. Jeg har igennem årene samlet mig et ringbind med enkle opgaver, som kan løses på en lektion eller to, og så kan varetages af en vikar.

Andre gange bliver man færdig med et forløb, en uge før planlagt, og for at hele årsplanen så ikke skal skride, så kan det være belejligt, med et turbo-forløb på 2x2 lektioner. 

Sidst jeg skulle hive noget op af hatten, kom det til at handle om pop art. Og fordi det var så få lektioner over så kort tid, så blev det kaldt pop art light. 

På 2x2 lektioner, kom eleverne på 3. årgang til at:

Artiklen fortsætter under banneret

  • arbejde med og anvende kontraster
  • bidrage til et fælles udtryk
  • genkende og navnegive primær- og sekundærfarver
  • indsamle viden om kunstneren Andy Warhol 
  • indsamle viden om pop art genren og definitionen af den
  • fremhæve ting fra vores samtid 

Vi så en Youtube video om Andy W. og pop art genren.

Den er på engelsk, men er meget underholdende og hvis man oversætter lidt undervejs, så kan en 3. klasse sagtens følge med. 

Vi fik snakket om ting, som siger noget om den tid vi lever i nu. Eleverne kom frem til ting som; fidget spinner, Cristiano Ronaldo (vs Marilyn Monroe), Heinz Ketchup (vs Campbells soup), Coca cola dåser (vs Coca cola glasflasker) osv. 

Havde vi haft tid til et længere forløb, så kunne vi have arbejdet med lydord, eller Onomatopeia som de hedder på engelsk (Google har et hav af eksempler), collage arbejde eller prik malerier a la Roy Lichtenstein.

Cola- og suppedåserne er tegnet af fra billeder fra nettet. Samme fremgangsmåde kan bruges til andre motiver, fx hvis eleverne selv skal vælge et populært motiv, som er sigende for tiden de lever i. 

Vi samlede vores mini pop(-up) udstilling på skolens gang - hokus pokus - pop art i fokus.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.403 andre er allerede tilmeldt