Blog
0   3

Få fagligheden ind i gaming

Abonner på nyt om Praktikeren i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I den store teknologiske verden er der mange elever der bruger meget tid foran an skærm. Derfor kan læringen fremmes hvis man tilpasser den til spillet.

Nu er det efterhånden ved at være lang tid siden at jeg har skrevet herinde, og hold da op hvor går tiden stærkt. Normalt har jeg som regel færdiggjort et projekt jeg gerne vil dele med jer. I dette skoleår har mit fokus ikke ligget på færdiggjorte brætspil eller lignende, men mere forløb der har omhandlet et fokus på samarbejde, og som tit har taget udgangspunkt i gaming verdenen. 

 

Hvorfor lige gaming?

Forenings livet indenfor Esport er steget med omkring 2000 % i løbet af det sidste år, og virker til at være i en rivende udvikling hos de unge.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg har selv en klasse på mellemtrinnet, der mildest talt er glade for at spille spil. Derfor var det kun nærliggende at prøve at ramme den fælles ramme for dem.

Jeg har i deres tilfælde fundet ud af følgende: 

1. De kan lide stemningen omkring deres spil

2. De vil gerne forbedre deres eget niveau. 

3. De vil gerne kunne slå andre i det samme spil. 

 

Matematikken i spillene

Efter at have set hvad de spillede, tog det mig ikke lang tid at komme på ideer der omhandlede selve spillet. Jeg gav derved eleverne redskaberne til at regne ud, hvordan man kunne regne sig frem til metoder, der kunne hjælpe deres niveau indenfor det givne spil.

Særligt har jeg for tiden et projekt kørende, med en elev der gerne vil lærer at slå sin bror i Fifa. Denne elev har ikke de store erfaringer inden for statistisk arbejde, og kunne godt bruge noget hjælp i brugen af og opsætningen af regneark. Han har derfor fået som hjemmeopgave at fører statistik på sine spil derhjemme. Her skal han finde mønstrer i sine afslutnings, afleverings, og boldbesiddelses procenter og derfra skal han begynde at finde sine svagheder i spillet. Billederne er vedhæftet dette opslag.

Pludselig virkede han mildest talt begejstret for at arbejde med emnet. Projektet med ham er noget der kører løbende, men er en del noget større for mig.

En del af noget større

Jeg er begyndt at sammensætte flere undervisningsforløb, der omhandler spil. Jeg kan mærke at man rammer bredt i klasserne, og at den faglige nysgerrighed bliver endnu større. Det behøver ikke altid at betyde at man selv skal spille spillene, men bare at man forstår rammerne i spillet. 

Man kommer derfor ikke til at spille spillene i klasserne, men derimod giver man dem fagligheden ind i deres spil.

Samtidig med dette har jeg også fået bevilget et grundlæggende kursus i Esport coaching, så jeg kan tage min "gamification undervisning" til et nyt niveau. 

Hvis i vil have inspiration til lignende hos jer selv kan i skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com

Vi skrives..

Henrik


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.805 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.702 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
292 andre er allerede tilmeldt