Blog
0   5

Når inklusionen udfordrer en kulturfagslærer. Bare lidt.

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


At forstå en førstehåndsberetning fra 1700- tallet kan være svært nok for mange elever i folkeskolen. For en elev, der er først for nylig er kommet til landet må det virke direkte uoverstigeligt.

Vi arbejder med slaveriet og Danmarks rolle i trekantshandlen. Vi arbejder med problemstillinger og kilder, der belyser problematiseringen af slaveriet set i lyset af datidens nye oplysningstanker fra England og Frankrig. Det går forrygende, og eleverne arbejder godt.

Det er bare ærgerligt, at der sidder en elev, der ikke har boet så længe i Danmark, og derfor har en lille smule vanskeligt ved at sætte sig ind i stoffet, Det der med Oplysningstiden og mennesket som fornuftsvæsen, den spirende opmærksomhed på det frie menneske og den gradvise, stigende fordømmelse af slaveriet ligger ikke lige for ham. Kilder på dansk fra 1700- tallet er åbenbart heller ikke noget, man sådan bare lige kaperer. Ellers synd, når han nu sidder med så gode kilder i et fag, som hans lærer er svært begejstret for.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Hvor skulle han vide det fra???

Jeg håber selvfølgelig, at ironien allerede er fanget på nuværende tidspunkt. Jeg bilder mig ikke ind, at jeg på nogen måde kan sætte mig ind i, hvordan det må være at sidde i en dansk historietime eller samfundsfag, hvor vi som lærere efter bedste overbevisning plæderer for fagbegrebernes betydning, den kildekritiske tilgang og ikke mindst evnen til at opstille en historisk eller samfundsfaglig problemstilling. Og så helt fundamentalt ikke forstå, hvad der bliver sagt.

Overvej et arbejde med demokrati i samfundsfag? God fornøjelse til ham. Når han først har forstået selve baggrunden for demokratisk tankegang, demokratiet som styreform og de ideologier, der kan være repræsenteret i demokratiske lande, så skal resten nok komme af sig selv. Eller hvad? Måske ikke helt.

Jeg savner virkelig viden om, hvordan jeg inkluderer i mine kulturfag i udskolingen. Jeg kommer til kort, og det gør min elev også. Jeg tror lige, vi tager den med Oplysningstiden en gang til.

God weekend derude.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.619 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.265 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.361 andre er allerede tilmeldt