Anmeldelse Samfundsfag
0   27

Gang i samfundsfaget

Meget brugbar lærervejledning, der kan udmøntes i en grundig arbejdsgang og effektiv indlæring.

70 læringsaktiviteter til samfundsfag

Fakta


Titel
70 læringsaktiviteter til samfundsfag

Forfatter
Benny Jacobsen, Ove Outzen, Lasse Hollbaum Vinther

Pris
237,5

Sider
200

Forlag
Columbus

Det er vel med undervisning som med madlavning – udgangspunktet er det basale, i dette tilfælde de faglige mål. Herefter kan man give det et personligt pift. Og her er der tale om en meget brugbar lærervejledning, der kan udmøntes i en grundig arbejdsgang og effektiv indlæring, der selvfølgelig kan tilpasses den enkelte lærers elever, men som udgangspunkt et aldeles glimrende undervisningsgrundlag og et fint supplement til grundbogen "Styr på samfundet".

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen indeholder en lang række væsentlige og indsigtsfulde kapitler og emner, men ikke mindst kapitel to, "Hvorfor er vi så forskellige?", kan rumme så mange forskellige tilgange, at det uvægerligt vil føre til en bredere forståelse af begrebet tolerance. Denne forståelse kan så bruges i kapitel tre, der blandt andet handler om kulturmøder og kulturkonflikter. I kapitlet "Dansk udenrigspolitik" vil opgaven "Er du parat til at gå i krig?" nok sætte elevernes tanker og bevidsthed i store omdrejninger.

"Hvorfor er jeg, som jeg er?" Det er vist uden for enhver tvivl, at de sociale medier optager ikke mindst de unge op til flere gange om dagen. Det er da også derfor et absolut relevant kapitel, der kan ryste deres bevidsthed på plads. Det er næppe få gange om dagen, unge (og midaldrende) mennesker er på de sociale medier Facebook, Instagram og Snapchat. Hævet er det vist også over enhver tvivl, at det kan have indflydelse på ens identitet.

På et helt traditionelt samfundsfagsniveau kan jeg anbefale kapitlet "Dansk politik – politiske partier og ideologier", der har en opgave: "Byrådet - hvad er på dagsordenen?" Her kommer politik på elevernes dagsorden, hvor de kan arbejde med deres egen virkelighed på lokalt plan.

Muligvis vil det for nogle elever være for abstrakt og for udfordrende, men så tilpas da opgaven, så de i det mindste får en fornemmelse af, hvordan deres lokalsamfund fungerer.

En enkelt opgave kan virke en anelse søgt, og det er da heller ikke så grundigt gennemarbejdet som opgaverne i de øvrige kapitler. Der er tale om kapitlet "Demokrati er mange ting", hvor en af underopgaverne hedder "Ligestilling i kongehuset og i klassen". Ikke at kongehuset ikke kan diskuteres, men en forklaring på kongehusets historie og stilling som baggrund havde nok været på sin plads.

Læringsaktiviteterne i de forskellige kapitler er layoutmæssigt organiseret således, at opslagets venstre side er henvendt til læreren, højre side har instrukser til eleverne. Instrukserne kan kopieres til eleverne, og til støtte for læreren har forfatterne valgt at opdele de enkelte aktiviteter i følgende overskrifter: "Fagområde/kompetenceområde – færdigheds- og vidensmål", "Beskrivelse af læringsaktivitet", "Formål", "Problemstilling", "Anbefalet/cirka tidsforbrug" og "Forslag til arbejde med aktiviteten".

Selvom der stadig er en del papirromantikere blandt lærere, så skal man jo ikke undgå at arbejde med de digitale læringsresurser. Her er der fornuftig balance med selvstændig fordybelse, indsigt og selvstændig stillingtagen hos den enkelte elev. Den trykte bog har bestemt sin berettigelse, fordi den indbyder til fordybelse og eftertanke. Grundbogen "Styr på samfundet" giver netop mulighed for fordybelse og eftertanke, men dermed ikke være sagt, at de digitale muligheder ikke kan være med til at undersøge og underbygge det fundament af viden, eleverne skal opnå i samfundsfag. Men med disse læringsaktiviteter er kørselsretningen tydelig. Arbejd med, undersøg og find svaret. Forfatterne skriver da også, at man i en del af aktiviteterne kan vælge enten digitale kulturteknikker eller analoge alt efter temperament og rammer for undervisningen.

Materialet er utrolig detaljeret og forklarende, og nogle vil formentlig tænke: "Vi kan godt selv". Ja, men så spring det over, og brug egne erfaringer. For der er tale om en meget detaljeret planlægning af de enkelte timer, og nogle vil finde det for styret. Men under alle omstændigheder er ideerne så anvendelige, at man selvfølgelig kan foretage små ændringer ud fra de elever, man har med at gøre.

Man fristes til at sige, at der intet er overladt til tilfældighederne i dette meget grundigt gennemarbejdede materiale. Dog skal det understreges, at der bestemt er lagt op til elevernes kreative og selvstændige tænkning, selvom det, hvis man kører stringent efter materialets undervisningsplan, kan være svært at få øje på selvstændige armsving.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.532 andre er allerede tilmeldt