Anmeldelse It
0   8

Ramt over målet

Hæftet her er kun for du særligt interesserede, og selv her rammer det ikke helt rent.

Lær at kode C sharp

Fakta


Titel
Lær at kode C sharp

Forfatter
Lauritz Christian Holme, Mads Villum Nielsen

Pris
134,50

Sider
56

Forlag
Alinea

Dette hæfte giver kun mening i dagens skole, hvis det anvendes i det nye forsøgsmæssige valgfag teknologiforståelse, hvor programmering er et af to kompetenceområder.

Artiklen fortsætter under banneret

Hæftet er nummer fem i en serie med fællestitlen ”Lær at kode”, her med specifikationen ”C sharp”. C sharp er navnet på et programmeringssprog udviklet og vedligeholdt i regi af Microsoft.

De første fire hæfter i serien, som alle udkom i 2016, var bearbejdninger af en engelsk serie: "Learn to Code" af Claire Lotriet – dette femte skiller sig ud ved at være skrevet af to danske gymnasieelever.

De to unge forfattere har tænkt mere ambitiøst end et valgfag, hvad man kan læse både i forordet til hæftet og på denne blog – de har givetvis ikke vidst, at valgfaget var på vej. Timingen er vist rent held.

Forfatterne har angiveligt den ambition, at ”alle elever bør kende til programmering som en del af deres almene dannelse” - en tanke, denne anmelder fuldt ud kan tilslutte sig. Af mange årsager er det endnu ikke et mål med skolens undervisning, men hvis det var, ville dette hæfte også skyde alt for højt. Det retter sig mod de mere interesserede, som har nogle forkundskaber i forhold til programmeringssprog og kodning.

Et enkelt eksempel: Hvis man er forudsætningsløs, vil det være meget forvirrende, at man i kodningen skal konvertere et tal til et tal (opgave 5). Brugeren indtaster jo et tal. Hvorfor i alverden skal programmet så konvertere det til et tal? Her havde lidt forklaring måske udløst et ”nå, ja” fra læseren?

Derimod er det, som om forfatterne antager, at læserne næsten er ”matematiksvage” - i hvert fald er der nogle matematiske forhold, som skæres ud i pap. Men ”læsere”, der når så langt, har givetvis styr på den matematik, der optræder her. Måske skulle Alinea have ydet lidt mere didaktisk redaktørbistand?

I øvrigt findes der bøger om C sharp på både dansk og engelsk på nettet.

Sådan noget finder de interesserede elever og lærere formentlig selv frem til. Hvor ser forlagene mon sig selv i det? Som didaktiske redaktører? Eller ser de ingenting?

Det ville være spændende, hvis man kunne få nogle unge mennesker – lige så resurserige som dette hæftes forfattere – til at medvirke ved udarbejdelse eller samling af materiale til valgfagets andet kompetenceområde, som har overskriften "Design". Naturligvis med hjælpsomme faglige og didaktiske redaktører.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.370 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om it

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk om it i undervisningen??

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.