Blog
0   38

Livet som nyuddannet matematiklærer

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Mange oplever praksischok, når de rammer folkeskolen efter seminariet. Hvordan får man det hele til at fungere. Hvordan får man hjælp og support til at klare dagligdagen, for alle har fortjent en god start i jobbet som matematiklærer.

Jeg oplever hvert år, at der bliver ansat nye nyuddannede lærere, der knokler for at finde deres plads i folkeskolen. De er udfordret af, at alt er nyt. Der skal læses mange undervisningstimer, elevernes engagement er forskelligt, og der er masser af udfordringer, som de fra uddannelsen ikke er rustet til takle. For mange er det drømmen om at blive lærer, der har været den motiverende faktor. Men drømme og realiteter er sjældent ens.

 

Mange skoler har ansat matematikvejledere, der kan hjælpe med alle mulige spørgsmål og udfordringer. Der er masser af gode kollegaer, der gerne vil supportere og videndele. Men nogen gange er det ikke nok. Området har politisk opmærksomhed, for der er nyuddannede, der forlader folkeskolen, kort tid efter at de er startet, og der er allerede lærermangel.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg faldt over et projekt fra Københavns Professionshøjskole, der arbejder med at lette overgangen fra uddannelse til arbejdsliv. Projektet vil med fokus på de matematikdidaktiske udfordringer, som den nyuddannede oplever, samt faciliterering af et samarbejde mellem de nyuddannede og de erfarne matematiklærere, udvikle nye samarbejdsmåder, der forhåbentligt gør livet lettere for den nyuddannede matematiklærer. Hvis man vil vide mere om projektet, så skriv til Louise Laursen Falkenberg på lofa@kp.dk

 

Jeg tænker, at et sådant samarbejde vil styrke det lokale matematikdidaktiske miljø, og det kan bidrage til at færre nye matematiklærere forlader folkeskolen. Men at det også vil kunne bidrage med ny viden til alle matematiklærerne på skolerne. Der er brug for organiserede og gennemtænkte forløb og projekter for at skabe bedre rammer for matematikundervisning for både de nyuddannede og de mere erfarne. Det er nødvendigt at bygge bro mellem seminarierne og folkeskolen for alles skyld.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.648 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
102 andre er allerede tilmeldt