Blog
1   9

Har hunde bevidsthed? Har edderkopper?

Abonner på nyt om Theresa Schilhab i dit personlige nyhedsbrev.


Hvis du tror, at hunde har bevidsthed, er du formentlig hundeejer. Hvis du ikke tror det, har du nok ikke hund.

Hvis du tror, at hunde har bevidsthed, er du formentlig hundeejer. Hvis du ikke tror det, har du nok ikke hund. Antagelsen stammer fra filosoffen Daniel Dennett. Dennett er skeptisk med hensyn til om bevidsthed overhovedet findes. Derfor er det ikke underligt, at han mener, vores forventninger om bevidsthed hos andre, er styret af vores følelser.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Hvad vi ser eller ikke ser

En alternativ udlægning af hvorfor hundeejere tror, at deres hunde har bevidsthed, bygger på, at man skal være godt kendt med en genstand for virkelig at forstå den. Problemet med at forstå bevidsthed er, at vi ikke har glasklare ’beviser’ for, at nogen eller noget er bevidst. Det er ’overfladefænomener’, som ’hensigtsmæssig’ eller ’intelligent’ adfærd, vi bruger til at vurdere, om der er bevidsthed bag. Det gør det vanskeligere at erkende bevidsthed.

For det første er det sandsynligt, at vi har størst fidus til de dyr, der mest ligner os. Det vil sige dyr, der har adfærd, som vi intuitivt kan aflæse, fordi den ligner menneskers i tilstrækkelig grad.

Det er f.eks. lettere at forstå hvorfor chimpansen verfer en pågående unge væk, end hvorfor edderkoppen sætter i løb over stuegulvet. Og når vi synes, vi forstår hundeadfærd, er det jo bl.a. fordi hundes sociale væsen ligner vores. Vi kan lettere kommunikere med hunde (og aber), fordi deres sociale livsvilkår ligner vores.     

Dyr med andre livsvilkår, som dybhavsfisk, sommerfugle eller flagermus, kræver længere tid at forstå. Der er ikke for os umiddelbart genkendelige overfladefænomener som tegn på bevidsthed. Vi kan altså ikke intuitivt gribe, hvad det vil sige at svømme rundt i fuldstændigt mørke, at opleve metamorfosen fra forpuppet larve uden ekstremiteter til væsen med vinger, eller at ’se’ verden med hørelsen og sove med hovedet ned. Her kan oversættelsen fra adfærd til mental aktivitet kun gennemføres, hvis man har investeret lang tid i at forstå dynamikken bag. Tidskriteriet er nødvendigt, fordi kun tiden skaber muligheder for, at man opdager sammenhænge og ’rationelle’ årsag-virknings-mønstre i adfærden.

 

Undersøgelser i marken i stedet for i laboratoriet

Den helhedsorienterede tilgang er til gengæld mere i overensstemmelse med observationer i felten end i laboratoriet.  Man får ikke detaljeret viden om hønseadfærd ved at observere seks burhøns på en kvadratmeter. Ligesom det er svært at få øje på ret mange varianter over menneskeadfærd i en dansktime i 6. klasse. Vil man virkeligt forstå, er laboratorieforsøg (og korte præstationer ved eksamensborde) sjældent vejen frem.

Empiriske undersøgelser, der skal afdække meningsfuld opførsel, skal altså foregå ved tålmodige og systematiske iagttagelser.

Tiden og nærheden er en nødvendig forudsætning for at udvikle føling med og forståelse af komplicerede systemer. Det være sig edderkopper, hunde og elever.

 

Naturlig teknik

I projektet ’Naturlig teknik’, støttet af Nordea-fonden som del af Center for Børn og Natur, undersøger jeg sammen med antropolog Gertrud Lynge Esbensen, postdoc ved DPU, Aarhus Universitet om den teknologiske udvikling kan være med til at trække naturoplevelser med sig, se naturligteknik.dk/

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.457 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.243 andre er allerede tilmeldt