Blog
0   5

Samtaler om matematik i udskolingen. Små kneb, stor effekt

Abonner på nyt om Dansk som andetsprog i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

De fire nedslag herunder er eksempler fra matematikundervisning i 9. kl. hvor læreren bruger klasserumssamtalen til at stilladsere både faglige og sproglige kompetencer hos klassens fler- og etsprogede eleverne. Jeg observerede undervisningen, og eleverne fortalte mig efterfølgende hvor meget de lærer hos denne lærer. De kom ind på hvordan de samarbejder og kredsede om at samtalen står centralt: ”Så taler vi lige om det. Det er super. Du får diskuteret det og får snakket om det og så kommer du frem til noget: To hoveder tænker bedre end et”, sagde en af eleverne.

Fire nedslag - fire muligheder for at bruge fagsprog

1.      Matematiklæreren til hele klassen: ”Inden I går i gang med at tegne på isometrisk papir, skal I forklare sidemanden hvordan jeres tegning kommer til at se ud. Makkersnak i 2 minutter, så samler vi op sammen.”

2.      ”Der er noget galt her” siger eleven til sin makker. De kalder på læreren. ”Mmm, ja”, svarer matematiklæreren og fortsætter: ”Prøv at forklare hvorfor du tror der er noget galt”.

3.      Senere i samme time siger hun til to elever hvor den ene er godt i gang, og den anden kæmper med opgaven: ”Ved I hvad. Jeg vil godt have at du (elev 1) forklarer hvordan man laver en isometrisk tegning, trin for trin, og det er dig (elev 2) som tegner, mens det bliver forklaret.”

Artiklen fortsætter under banneret

4.      Under den fælles opsamling siger læreren til to elever som viser deres isometriske tegning med mål osv.: ”Overbevis mig om at jeres tegning passer”. Undervej i deres forklaring siger de to elever og peger: ”Vi gange den der med den der”. Lærere spørger: ”I må lige forklare mig og de andre: Hvorfor ganger I, og hvad ganger I?”.

Samtale som forudsætning for læring og sproglig udvikling

Ifølge Pauline Gibbons, australsk andetsprogsdidaktikere, er samtalen i klasserummet afgørende for elevernes læring af fag og fagsprog: ”Gennem samtale konstrueres viden, og gennem samtale gøres denne viden til vores egen, hvorefter denne viden kan bruges i nye kontekster og til ens egne formål. I klasseværelset giver samtalen eleverne mulighed for at tale sig ind på nye emner på tværs af læseplanerne og, hvad angår andetsprogseleverne at lære sproget ved at bruge det”. (Gibbons, P. (2009): Læring gennem samtale. I Unge pædagoger 5/2009, s. 32)

Og hvad gør så den pågældende matematiklærer? I alle fire nedslag får hun eleverne til at bruge sprog nært koblet til det faglige emne, og hun viser oprigtig interesse for deres udsagn. Samtidig er der stigende krav til elevernes fagsproglige præciseringen fra første til sidste nedslag. I første nedslag bruges makkersnakken som optakt til undervisning hvor elevernes sammen skal forudsige, og læreren efterfølgende kan præcisere både de faglige forudsigelser og fagsproget. I det andet nedslag bekræftes elevens tvivl, og læreren beder om begrundelse, hvorved eleven får position som en der har ret – og tid til sætte ord på sin refleksion. I det tredje nedslag sættes rammer for samtalen og for samarbejdet mellem elever som kan støtte hinanden. Noget som alle eleverne, både dem der støtter og dem der bliver støttet fremhævede som positivt, da jeg spurgte dem. I det fjerde nedslag beder læreren om fagsproglige præciseringer og giver dermed eleverne mulighed for at øve sig på at bruge sproget fagligt præcist og velovervejet.

Små kneb, stor effekt - når hensigten er at alle elever får adgang til fagsproget.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.003 andre er allerede tilmeldt

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
370 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen