Blog
0   9

100 myter om mad

Abonner på nyt om Ernæringskommentaren i dit personlige nyhedsbrev.


”Du skal stege grøntsager til aftensmad og skal nu vælge hvilket fedtstof, de skal steges i. Du vil gerne prøve at lave dem lidt sundere og har hørt, at olie skulle være bedre end smør. Men kan du bruge alle olier, eller er der nogle, der egner sig bedre?” Enten tænker du slet ikke over hvilken olie du bruger eller også lytter du til de mange myter, der florerer på internettet. Det gælder ikke kun valg af stegeolie, du kan komme i tvivl i køkkenet. Hvad med at genopvarme persillen eller lade vandet løbe, mens du piller løg for at undgå at tårerne løber. Mange tænker slet ikke over deres vaner i køkkenet, men fortsætter bare barndommens lærdom og rutiner og gør som deres mor: lader stegen hvile efter den har været i ovnen.

Udvikling af nye fødevarer, nye måder at spise på, ny emballage, tilgængelighed hele året rundt af fødevarer fra et globalt marked udfordrer vores viden. Vi skal tage stilling til mærkninger, ingredienslister, tilberedningsformer og nye fødevarer i større mængder. Lovgivningen hjælper os lidt på vej, men internet, blogs, sociale medier og diverse fora kan trække i den anden retning og forvirre os, og lovgivningen kan ikke altid følge med eller dækker ikke de meget specifikke husmorråd. Der er i hvert fald ikke lovgivning om hvorvidt du skal lade stegen hvile eller lade vandet løbe, når du piller løg? Men hvordan forholder du dig til alle disse gamle husmorråd?

Artiklen fortsætter under banneret

I forhold til persillen, så skal du ikke bekymre dig, husk blot følgende:

  • Skyl persillen grundigt inden brug for at fjerne jordpartikler
  • Nedkøl resterne hurtigt
  • Spis resterne inden for få dage
  • Genopvarm resterne grundigt (sørg for at hele madresten bliver gennemvarm og koger)

Så kan du roligt spise den genopvarmede persille dagen efter.

Mange tænker, at ovnstegen mister al sin saft og kraft, hvis du skærer den med det samme, den kommer ud af ovnen. Skærebrættet søber jo i saft, når du skærer. Men hvis du lader den hvile 10-15 minutter under stanniol og et viskestykke, så mister den faktisk den samme mængde saft. Til gengæld fortsætter kernetemperaturen med at stige. Så hvis du vil lade stegen hvile og have plads til andet i ovnen de sidste 10 minutter, inden I spiser, så husk at tage stegen ud 10 grader før den når den temperatur, du foretrækker.

Ud fra et bæredygtighedsprincip giver det ikke mening at lade vandet løbe, når du piller løg – med mindre du samler al vandet i en skål og drikker det eller bruger til andet. Men om det virker er en anden sag. Der er faktisk ikke nogle undersøgelser af effekten, men stoffet, der fremkalder tårerne kan opløses i vand. Men der skal nok mere til end rindende vand fra en vandhane eller også skal du stå med hovedet eller løget direkte ved vandstrålen. Rådet burde mere være et par svømmebriller – eller lade en anden pille løget.

Og tilbage til olien: Mange er vant til at bruge en bestemt slags olie – den som står lige ved hånden eller den nøje udvalgte fra specialbutikken. Der florerer rygter om, at du ikke må stege i koldpressede planteolier – olivenolien bliver for varm, og der fremkommer skadelige stoffer. Men så længe du ikke anvender den som fritureolie, så skal du ikke bekymre dig. Du skal dog ikke varme olien for længe inden du ligger maden på – så kommer den til at smage dårligt.

Hvis du vil have mere uddybende svar og finde endnu flere husmorråd f.eks. Mad tager ikke skade af at blive genfrosset eller Dit tis lugter ekstra grimt, når du har spist asparges, så læs et uddrag fra min bog '100 myter om mad' her: 100 myter om mad


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.273 andre er allerede tilmeldt