Blog
0   7

Man er aldrig for garvet til en øjenåbner

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Der skal ofte ret enkle virkemidler til at gøre undervisningen mere fængende og tilmed lærerig for vores elever. Jeg havde bare lige glemt det.

En historielærers bekendelse: Jeg kan måske nok til tider, ved fuldmåne og særligt i østenvind have en tendens til at bruge de samme formidlingsmetoder i min undervisning. Det er mit indtryk, at de virker og hvorfor så bruge lange overvejelser på at ændre dem? Svaret er desværre enkelt. Fordi anderledes metoder end de vante kan skærpe elevernes interesse for undervisningen yderligere. Så delkonklusionen må være, at hvis du i forvejen synes, du laver god undervisning, så gør den endnu bedre. Giv den en tuning.

En del af efterårsferien blev spenderet på Bornholm, og dette indebar en oplevelsestur på Hammershus. Her blev min familie og jeg mødt af en guide i middelaldertøj, og vi blev i løbet af de næste to timer ført gennem Bornholms og Hammershus’ historie. Vel at mærke med os som aktive deltagere som Kong Valdemars soldater i kamp med ærkebiskop Eskild af Lund. Jeg selv havde senere den tvivlsomme ære af skurkerollen som Corfitz Ulfeldt, hvilket indebar at blive buhet af. Det følger åbenbart med titlen af landsforræder.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg klæder mig ikke ud!

Her kommer så pointen: Alle børn og voksne i selskabet fastholdt opmærksomheden i to timer. Det skyldes kombinationen af en suveræn formidler og inddragelses af publikum med kostumer og effekter. Lad mig sige det samme, at jeg ikke finder det fantastisk morsomt at klæde mig ud. Jeg kan faktisk ikke fordrage det, og det er heller ikke nødvendigt her. Men jeg blev opmærksom på, at med få, enkle effekter, den gode historie og eleverne som medaktører, får formidlingen lige et nyk i en ny retning. Jeg er overbevist om, at selv de store elever, som jeg underviser vil finde et sådant afbræk ganske kærkomment.

Jeg tror, mine elever skal lidt mere ud på gulvet. Det vil desuden styrke den mundtlige dimension i fagene, så det bliver andet end debatter eller dilemmadrøftelser. Bare for at nævne noget.

God dag.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.563 andre er allerede tilmeldt